Category Archives: Uncategorized

Det är nåt med Munkedal

Om och om igen hamnar jag där. Ikväll var jag där igen, på möte i Bohusläns Fotbollsförbund. Satt och lyssnade på en rätt tråkig liten genomgång av saker jag hört hundra gånger framför en scen där jag och mitt band i tonåren hade ett av våra allra första riktiga gigg.

Spejsat.

Sedan var det en skarp gruppövning som i korta ordalag innebar att vi ledare i de olika serierna fick i uppdrag att själva sätta ihop våra serier. Eftersom jag var där som representant för den största klubben i den största serien (14 lag – nästan som Allsvenskan!), så fann jag mig snart i rollen som kombinerad ordförande och sekreterare. Stalin och Ulla-Bella, rolled into one, liksom.

Det var helt ok. Och roligast var kanske att träffa C, en gammal klasskompis som jag inte sett på flera år.

Munkedal.

Det händer bra saker där. Svårt att tro, men så är det.

Marknadsföring, kallas det

Lotten lyder än en gång motvilligt en uppmaning från en välmenande bloggkollega, nämligen Abbes Pappa, som i sin tur utmanats av någon annan och så vidare.

Jag förstår Lotten, ibland kan det vara jobbigt med de här utmaningarna, eftersom man egentligen bloggar för att få skriva precis vad man vill. Men som egen företagare kan man inte försitta en sån här gyllene chans. Det var ju nämligen precis därför jag startade den här bloggen en gång i tiden: för att marknadsföra mitt företag. Sålunda ska du nu få en riktig redogörelse för exakt vad jag pysslar med egentligen – när jag inte sitter och marknadsför mig via denna blogg.

Företaget heter Foodwire AB, och sysslar med nyhetsförmedling. Vi driver en daglig nyhetstjänst som vänder sig till beslutsfattare inom livsmedelsbranschen. Om du vill, kan du försöka fantisera ihop en slags korsning mellan Dagens Industri och TT, fast som bara handlar om mat. Och som bara distribueras via e-post och webb.

bild-6.pngHärintill ser du en liten miniatyrbild av hur ett nyhetsbrev kan se ut. Klicka på bilden så får du se en större version, eller klicka här, så får du se ett gammalt nyhetsbrev “live”. (Datumet hämtas från servern, och stämmer därför inte.)

Om du klickar på en länk i det gamla nyhetsbrevet, kommer du att hamna i en återvändsgränd.

Nyhetstjänsten är nämligen enbart tillgänglig för betalande abonnenter. Förmodligen är detta det som skiljer Foodwire från många andra verksamheter. Vi har drivit den här verksamheten sedan 1998, och hela tiden tagit betalt för vårt innehåll. Hittills har vi inte haft några annonser, och det finns inga planer på det inom den närmsta framtiden heller.

Som du ser är innehållet en blandning av affärsnyheter, lite politik, produktnyheter och mer generella livsmedelsnyheter. Varje nyhetsbrev avslutas med en mer lättviktig (skojig, förhoppningsvis) notis under vinjetten Gomidda.

Foodwire AB ger också ut ett liknande nyhetsbrev i Danmark. Det svenska nyhetsbrevet görs av mig och min kollega Jonathan Newton, som är placerad i Bryssel och tillbringar mycket tid med att bevaka det som händer i EU:s korridorer och mötesrum. Det danska nyhetsbrevet görs av Lars Josephsen, rutinerad och musikintresserad dansk journalist som bland annat har både Dalai Lama, Herbie Hancock, Madonna och Annie Lennox bland sina vänner på Myspace.

Vi ger även ut ett tryckt nyhetsbrev som går under namnet Salt- Svensk Affärs- och Livsmedelstidning. Det utkommer med 20 nummer om året, och förra numret kan du kika i här.

Vid det här laget har du nog förstått att en stor del av mitt jobb är traditionellt journalistiskt arbete. Nyhetsjakt, helt enkelt. Men jag är också egen företagare, och måste därför ägna en hel del tid åt till exempel administration och kontakt med abonnenter. Dessutom är jag självutnämnd teknisk chef och lägger ned en hel del tid på att mixtra med våra sajter.

Min arbetsuppgift idag är att redigera och i möjligaste mån göra klart nästa nummer av Salt. Egentligen är pressläggningen först imorgon, men eftersom Vattenfall kommer att bryta strömmen (!) under större delen av dagen, får jag ändra mina planer lite.

Dags alltså att sparka igång layoutprogrammet InDesign. Fast först sätter jag nog på lite kaffe. För nu har jag ju klarat av dagens PR-insats.

Om du undrar över något, blir jag jättelycklig om du stör mig i det ganska tråkiga redigeringsarbetet med en frågvis kommentar. Jag kommer troligen att svara blixtsnabbt…

Erik, my man!

Sitter och läser ett pressmeddelande från Spendrups, som beslutat sig för att satsa på sponsring av fyra svenska korplag.

Läsning å tjänstens vägnar. Det går till på ett särskilt sätt. Ögonen skannar raderna på jakt efter själva nyheten, pudelns kärna. Hjärnan (och hjärtat) är inte nödvändigtvis närvarande till hundra procent.

Då.

Plötsligt sitter det där. Citatet som träffar mig som en spark i magen, och som jag kommer att gå och mysa åt resten av dagen.

“Fotboll är otvungen manlig gemenskap när den är som bäst”, säger Erik Jarnsjö, marknadschef för öl på Spendrups Bryggeri.

Dra mig baklänges. Den här killen är mer än bara en vanlig ölkrämare. Han har ju insikt! Antingen är han en grymt slipad affärsman, eller också lider han av samma svårartade fotbollsvirus som jag själv drabbades av vid pass (häpp) sju års ålder.