Marknadsföring, kallas det

Lotten lyder än en gång motvilligt en uppmaning från en välmenande bloggkollega, nämligen Abbes Pappa, som i sin tur utmanats av någon annan och så vidare.

Jag förstår Lotten, ibland kan det vara jobbigt med de här utmaningarna, eftersom man egentligen bloggar för att få skriva precis vad man vill. Men som egen företagare kan man inte försitta en sån här gyllene chans. Det var ju nämligen precis därför jag startade den här bloggen en gång i tiden: för att marknadsföra mitt företag. Sålunda ska du nu få en riktig redogörelse för exakt vad jag pysslar med egentligen – när jag inte sitter och marknadsför mig via denna blogg.

Företaget heter Foodwire AB, och sysslar med nyhetsförmedling. Vi driver en daglig nyhetstjänst som vänder sig till beslutsfattare inom livsmedelsbranschen. Om du vill, kan du försöka fantisera ihop en slags korsning mellan Dagens Industri och TT, fast som bara handlar om mat. Och som bara distribueras via e-post och webb.

bild-6.pngHärintill ser du en liten miniatyrbild av hur ett nyhetsbrev kan se ut. Klicka på bilden så får du se en större version, eller klicka här, så får du se ett gammalt nyhetsbrev “live”. (Datumet hämtas från servern, och stämmer därför inte.)

Om du klickar på en länk i det gamla nyhetsbrevet, kommer du att hamna i en återvändsgränd.

Nyhetstjänsten är nämligen enbart tillgänglig för betalande abonnenter. Förmodligen är detta det som skiljer Foodwire från många andra verksamheter. Vi har drivit den här verksamheten sedan 1998, och hela tiden tagit betalt för vårt innehåll. Hittills har vi inte haft några annonser, och det finns inga planer på det inom den närmsta framtiden heller.

Som du ser är innehållet en blandning av affärsnyheter, lite politik, produktnyheter och mer generella livsmedelsnyheter. Varje nyhetsbrev avslutas med en mer lättviktig (skojig, förhoppningsvis) notis under vinjetten Gomidda.

Foodwire AB ger också ut ett liknande nyhetsbrev i Danmark. Det svenska nyhetsbrevet görs av mig och min kollega Jonathan Newton, som är placerad i Bryssel och tillbringar mycket tid med att bevaka det som händer i EU:s korridorer och mötesrum. Det danska nyhetsbrevet görs av Lars Josephsen, rutinerad och musikintresserad dansk journalist som bland annat har både Dalai Lama, Herbie Hancock, Madonna och Annie Lennox bland sina vänner på Myspace.

Vi ger även ut ett tryckt nyhetsbrev som går under namnet Salt- Svensk Affärs- och Livsmedelstidning. Det utkommer med 20 nummer om året, och förra numret kan du kika i här.

Vid det här laget har du nog förstått att en stor del av mitt jobb är traditionellt journalistiskt arbete. Nyhetsjakt, helt enkelt. Men jag är också egen företagare, och måste därför ägna en hel del tid åt till exempel administration och kontakt med abonnenter. Dessutom är jag självutnämnd teknisk chef och lägger ned en hel del tid på att mixtra med våra sajter.

Min arbetsuppgift idag är att redigera och i möjligaste mån göra klart nästa nummer av Salt. Egentligen är pressläggningen först imorgon, men eftersom Vattenfall kommer att bryta strömmen (!) under större delen av dagen, får jag ändra mina planer lite.

Dags alltså att sparka igång layoutprogrammet InDesign. Fast först sätter jag nog på lite kaffe. För nu har jag ju klarat av dagens PR-insats.

Om du undrar över något, blir jag jättelycklig om du stör mig i det ganska tråkiga redigeringsarbetet med en frågvis kommentar. Jag kommer troligen att svara blixtsnabbt…

7 thoughts on “Marknadsföring, kallas det”

  1. Fast jag talar inte om redigering som i textredigering, utan som i tidningsredigering, eller layout som det emellanåt kallas. Och egentligen tycker jag nog att det är ett välkommet avbrott så här varannan vecka, men jag hade inte stått uuut med att göra det varje dag…

  2. Aaaah. Layoutning är jag lika bra på som att åka skridskor. Det vill säga inte. Hu. Då kan jag ju ställa en fråga dårå:

    Skulle du kunna tänka dig att bli anställd och gå till ett utomsocknes kontor varje dag?

  3. Tack. Jag höll just på att få frispel på en bild av en flygande plastkasse…

    Svaret på din fråga är ja. Eller nej, förresten, kanske…

    Som du förstår är jag ruggigt ambivalent i just denna fråga. Den dyker upp med jämna mellanrum i olika skepnader, och ena dagen känns det ganska lockande. Den andra dagen kan jag inte för mitt liv förstå hur jag skulle kunna ge upp den här friheten som jag trots allt har.

    Tänk om någon skulle dundra in här och säga åt mig att sänka musiken, eller stå och stampa med foten lite menande när jag varit och tränat en timme mitt på dagen. Och möten! Jag hatar möten.

    Nej, jag blir nog kvar här. Fast… Man ska aldrig säga aldrig.

    Vad tycker du själv då? Du har ju testat – kommer du att fortsätta?

  4. Jag skulle kunna tänka mig en halvtid på ett roligt ställe som radion – utan möten – och halvtid som föreläsare. Men det skulle nog bli splittrat.

    Heltidsanställd? No way … inte så länge vi undviker konkurs i alla fall.

  5. Roligt ställe på halvtid? Det låter för bra för att vara sant, särskilt ett mötesfritt sådant.
    Bondhustru: det känns skönt att veta att man inte är ensam i världen…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *