Category Archives: Uncategorized

Inget avbrott, fast avbrott ändå

Det blev inget strömavbrott igår, och nu går jag och undrar om Vattenfall verkligen gjort det de lovat. Jag blir nog faktiskt tvungen att kolla upp det.

Avbrott blev det ändå, för vid 14-tiden gick vår server ner. Minuter senare plingade ett SMS från kollegan Newton ned i min mobil, och eftersom jag var ute på springande fot, blev det ett evigt messande hela eftermiddagen för att till nöds lösa problemet. Hur få ut våra nyheter? Till slut blev det en äkta nödlösning, dock utan vare sig brevduvor, röksignaler eller telegrafstolpar.

Efter vad jag kan se, var servern igång igen strax efter midnatt. Tio timmar var Foodwires svenska och danska sajter borta från nätet, liksom även denna blogg.

Jag ska inte trötta er med tekniska detaljer, bara konstatera att jag vid årsskiftet bytte webbhotell. Då valde jag Binero, som vid flera tillfällen utsetts till ett av landets bästa webbhotell, med hög driftsäkerhet och bra support. Vi har haft våra sajter där i drygt två månader, och redan varit utsatta för två långa driftsavbrott.

Det upplever inte jag som driftsäkerhet. Är det jag som för otur med mig? Låter som en barock anklagelse, men en gång i tiden fick jag faktiskt höra något i den stilen från en webbhotellsinnehavare.

“Ja, vi får starta om den servern varje morgon, och då är det så gott som alltid er databas som hängt sig.”

Ja.

Så måste det vara.

Allt är mitt fel.

Eller någon annans. Det kanske till och med var DITT fel?

Nä, nu skojade jag bara. 😀

Wow!

Strömmen är fortfarande kvar, och det har snart gått två timmar sedan klockan slog tio. Jag vet inte om det är bra eller dåligt.

Men jag passar på att tipsa om en behändig sajt som jag hittade: Tyda.se.

Eftersom jag vet att det finns översättare, pedagoger, journalister och andra språknördar bland besökarna här, kanske det är fler än jag som kan ha användning för denna språksajt.

Det börjar bli bråttom

Gissa vad som hände om 58 minuter, kl 10.00?

Strömmen går.

Den här gången är jag beredd. Jag har planerat in alla strömfria arbetsuppgifter jag kunnat komma på, jag eldar på ordentligt i kaminen och datorns batteri är fulladdat.

Varför går strömmen kl 10? Jo, för att Vattenfall har hört min bön. Min bön om något så basalt som elektricitet. Den store strömguden har plötsligt fyllts av barmhärtighet och beslutat att byta ut vår luftburna ledning mot en isolerad ledning, tryggt nedgrävd i marken.

Och jag är så lycklig. Jag vågar nästan inte tro det.

Det här kan bli en historisk dag.