Category Archives: Uncategorized

Brought to you by Feskarns kömpis

Det fins ett tema i Idre Fjäll under årets påsklov. Det är randigt. Orange- och grön-randigt.

Anledningen är ett så kallat event, eller sampling som det också kallas. I praktiken innebär det gratisutdelning av ofantliga mängder av ofantligt otrevliga halstabletten Fisherman’s Friend Apple & Cinnamon.

Vart man sig på fjället vänder, möts man av vitklädda unga tjejer med randiga mössor som delar ut småpåsar med tabletterna. Man möts också av detta:

bild410.jpg

Överallt! Små tomma påsar som saboterar den annars fulländade natur- och skidåkningsupplevelsen.

Som om inte detta vore nog, förpestas liftköerna av den mycket påträngande doften av trehundratusen människor, som alla suger på dessa tabletter. Jag skojar inte – det luktar alltså äppelkanelfishermansfriend överallt.

Visste ni förresten att tabletterna ifråga mestadels består av sötningsmedel? Sorbitol är den dominerande ingrediensen. Inge vidare. Men nu måste jag knoppa, imorrn blir det upp tidigt – Magic fyller tolv!

Lägesrapport från Vinterlandet

När jag gick upp imorse var det 19 minus. Solen skiner och det gnistrar i snön.

Underbart.

Och lite jobbigt, eftersom det krävs kläder efter väder. Och eftersom 19 minus i fjällen klockan sju på något konstigt vis blir minus fyra fram på dagen. Varmt och svetten rinner, fast ändå är det kallt. Mysko.

Sedan är det alltid lite projektbetonat att ta sig från A till B i backen. Nästan helt autentisk telefonkonversation (Jag står i liften och när det ringer gastar jag i telefonen):

“JadetärStellan, väntajagskabarataavmighjälmen.” (Tar av hjälmen.)

“Hallå!”

“Hallåvaredu?”

“Ja, längstnerinånbacke, vetintevaddenheter. Varedu?”

“Lekplatsen.”

“Varedendå?”

“Ovanförpulkabacken.”

“Vickenlekplats?”

“Duvetovanför barnbacken.”

“Åkej. Dåmåsteviåkahelavägenupp.”

osv…

Varpå jag försöker informera Legolas, som hänger på knappen framför, om att han inte ska HOPPA AAAAAV!

Varpå Legolas hoppar av.

Och så får vi åka ned hela backen och ställa oss i en liftkö som är tre kilometer, till en lift som står helt still.

Och så vidare. Strulstrulstrul hela tiden.

Ändå känner jag mig överlycklig. Konstigt.