Category Archives: Uncategorized

Tillbaka i baslägret

Efter en heldag i bilen är familjen nu tillbaka i residenset. Det har varit en intensiv vecka, som avslutats med en evighetslång roadtrip genom Dalarna, Värmland, Dalsland och Bohuslän, där det känns som vi tagit kisspaus ungefär var tionde meter. Lilla Larsson uppvisade åksjuketendenser redan efter några mil, men när vi tagit oss förbi Grums böjade jag lugna mig.

Det kanske skulle gå vägen.

Det gjorde det inte.

Strax innan bron genom Säffle lade hon en rejäl karta. Matade Ulrik, som man också kallar det. Företeelsen har många namn, men är aldrig – säger allddrrigg – kul.

Dessförinnan hann jag själv med ett helt ofattbart hjärnsläpp. Vid ett av de otaliga stoppen på grund av “jaekissnöödi”, lyckades jag stanna bilen och kliva ur utan att dra handbromsen. Inte heller låg växeln i, så bilen började rulla rakt ut mot vägen innan vi hann få stopp på den.

Då fick jag blodsmak i munnen.

Men trots dessa incidenter är vi nu lyckligt hemma. Hur kul det än är (vid det här laget har ni nog fattat att jag älskar att åka skidor) så är det ändå skönt att komma hem.

Dessutom har denna hemkomst medfört ett smärre paradigmskifte. Tror jag, i alla fall. Vår numera tolvårige son (han fyllde i veckan) fick ett par högtalare till sin dator i present. För honom, liksom många andra i hans generation, är datorn den huvudsakliga musikmaskinen i hemmet.

Så nu dunkar det rejält. Magic har visserligen inte fyllt tretton än, men i många avseenden är han redan en tonåring.

Och nu kan man höra det. Tydligt. Dunkande finsk hårdrock. Hela vägen upp till oss gamlingar.

Dagens fjällspaning – brought to you by Televerket

Dagens iakttagelse från Idre Fjäll är ännu ett kommersiellt fenomen. Punk.

När blev punk kommersiellt, undrar du? Det undrar jag med, men Telias svar lyder så här:

“Den är lurvig. Den är rosa. Den är punk. Självhäftande stajling från Telia.”

Det handlar om en rosa fuskpäls-mojäng som man exempelvis kan fästa på sin skidhjälm. Den liknar då mest av allt en slags fjantig tuppkam som Telia uppenbarligen tror kommer att göra en hel generation av unga skidåkare till trogna kunder.

Många av barnen tycker förstås att det är störtcoolt att åka runt med en överkörd fraggel på huvudet. Själv skulle jag hellre bli levande begravd under all snö på Idre Fjäll än att åka runt med en död mupp på skallen. Jag önskar jag kunde hitta en bild, men det går inte. Ni får lita på mig: punk är fult – åtminstone i Telias tappning.

Men Telias rosa reklaminvasion är faktiskt inte enbart töntig. De delar ut Memory till barnen, och stundom kan man mitt i backen beskåda ett annat av företagets tilltag: en gigantisk rosa soffa, prydd med den genialiska devisen “Idre är sofft.”

Säga vad man vill, men snubben som hittade på det måste vara från Jöttebörj.