Färdigmatskedjan Gooh testar ett nytt sätt att utveckla nya produkter: man låter gästerna vara med och bestämma. Ett 100-tal trogna kunder har bjudits in att delta i en smakpanel. Första uppgiften blev att ta det slutliga beslutet om vilken som ska bli nästa produkt i Goohs sortiment.
Två produkter fanns på förslag, en tandoorikyckling med bambu och pasta, samt en ciderkyckling med äkta rotmos. Resultatet blev en stark seger för ciderkycklingen (bilden), som nu hamnar på matsedeln i februari 2010.
Framöver kommer smakpanelen att träffas ett par gånger om året för att tycka till, provsmaka och diskutera Goohs sortiment och förehavanden.
Det här är inte bara smart, utan kommer att bli mer eller mindre nödvändigt för företag som vill hänga med framöver. Genom att vårda sina fans på detta sätt får man ohyggligt värdefull input, samtidigt som man skapar ambassadörer som ger en trovärdig röst åt företaget i det stigande mediabruset.
Gooh tror sig vara först med detta. Jag är osäker på om det stämmer, men en sak är säker: de kommer inte att bli sist.
Skitsmart, dessutom trevligt med ett företag som lyssnar på sina konsumenter.
Spännande! Gooh! gör något bra för snabbmatsmarknaden helt klart, men alla rätter har inte hållt samma höga nivå, så det känns som att detta är rätt väg att gå.
Jag tror det kommer att bli nödvändigt framöver, som sagt. Hittills har man till dels levt på Operakällarens goda rykte, men det kan man inte göra för alltid.
Bra och smart, så arbetar alla stora aktörer inom fastfood och så även de större danska restaurangkedjorna.
Kostar pengar men ger både goodwill och till viss mån säkrare lanseringar vilket annars kan kosta ännu mer eftersom produktutvecklingen ibland inte görs utifrån kundernas/gästernas verkliga önskemål utan hellre ur produktionstekniskt perspektiv.
Go for it!