…om bananer. Man kan ju tro att detta är en ren bananblogg. Men så är det inte, och nu presenterar jag dessutom en nyhet om bananen som ska bort. Jag pratar om bananen här intill, förstås.
Nån som minns? Kalles randiga med banan. Det var ett fasligt liv om den när den lanserades för ganska exakt ett år sedan. Det var både ramaskrin och nyfikna röster som hördes, och kanske var det precis vad Abba Seafood, som tillverkar Kalles, hade tänkt sig.
Nu plockas nämligen färskosten med bananpurén bort, och företaget medger för branschtidningen att bananosten står för en “försvinnande liten” del av försäljningen.
Så nu vet du det. Om du mot förmodan skulle vara en fanatisk anhängare av Kalles randiga med banan, en bananostfundamentalist, sår är mitt tips att det är läge att tömma butikens lager. Annars kan du snart bli utan.
Själv konstaterar jag krasst att alltihop förmodligen bara var en ploj frän början. En PR-kupp med syftet att föryngra varumärket Kalles. Och det tror jag man har lyckats med, särskilt i kombination med den fiffiga reklamen på temat “Tänk på ett pålägg…”
Bra, då har vi rett ut den saken. Och jag kan återgå till att kravla runt på golvet och pilla med kablar – allt för att åter sparka liv i mitt sömndruckna bredband.
Kalles banankupp fick mig att tänka på vad Annina Rabe sa på en konferens jag var på igår, nämligen att tidskriftsförlagen hellre startar en ny titel, ger ut ett par nummer och lägger ner den, än att de gör en ordentlig marknadsundersökning först och sedan startar något mer långlivat. Det förra sättet är billigare!
Pär N.s senaste bloggpost..ärrässäss?
En annan del av problemet är att marknadsundersökningarna är så ruggigt dåliga. Folk svarar inte sanningsenligt, och då är det liksom ingen idé ändå.