Category Archives: Uncategorized

Dagens boktips

Jag vet! Jag är förmodligen sist av alla, men jag har lite svårt att hinna läsa nuförtiden. Till förra helgens utflykt till Eskilstuna tog jag dock med mig Flyga Drake av Khaled Hosseini, som min snälla svärmor gav mig i julklapp.

Boken är en av de bästa jag läst på mycket länge. Jag rekommenderar den förbehållslöst till alla, med undantag för dig som emellanåt läser på offentlig plats, och tycker det är pinsamt att gråta när folk ser.

Flyga Drake är en tragisk, vacker och mycket berörande historia, som dessutom har ökat min förståelse enormt för landet Afghanistan och dess våldsamma historia.

Boken har också blivit film. Någon som har sett den? Snabbrecension mottages tacksamt.

Hotellblogg

När jag skulle boka hotell för denna lilla Tokholmsvistelse, började jag med att kolla hotellet som ligger precis bredvid mässhallen i Älvsjö. Hm. 2000 spänn för en natt! Det känns lite mastigt, särskilt som jag är här mol allena.

Så jag kollade runt lite, och hittade en bokningssajt där jag lyckades leta fram *trumvirvel* Hotell Västberga. 635 kronor natten! Billigtbilligt. Så jag bokade.

Men när jag ringde för att be om en vägbeskrivning blev jag faktiskt lite skeptisk:

“Du tar tunnelbanan till Midsommarkransen, sen går du upp mot Svandammsvägen. Ut vänster på Svandammsvägen och sen följer’u den tills den tar slut. Sedan går du under motorvägen. A, dé é två tunnlar därå. Sen é ru framme.”

Två tunnlar under motorvägen? När jag berättade för Raz, som just kommit tillbaka från herrarnas, flinade han och konstaterade:

“Det är i ett industriområde, kan jag tala om.”

Och det var det. Men skit samma, jag är inte kräsen på det viset. Ska bara sova en stund, sedan drar jag.

Fast i receptionen på hotellet möttes jag av en omisskänlig odör av fullständigt sönderkokt Gevalia Mellanrost. Den där sura doften som man annars bara brukar känna i lunchrummet på en industri, där morgonkaffet står kvar och vibrerar på plattan när man kommer in för lunchrast.

Receptionisten är en man med rakat huvud och skinnväst à la Bandidos.

Jag får min nyckel och går till mitt rum. Möts av en obäddad säng. Hm. Vad händer nu om jag går till receptionen och påpekar detta? Kommer mannen i skinnvästen att busvissla, varpå tolv fördömda män i likadana skinnvästar dyker upp, beväpnade med varsitt basebollträ? Kanske. Men jag gillar att leva farligt och går tillbaka.

Mannen i skinnvästen, som för övrigt heter Åke, blir smått förtvivlad och lite irriterad på städerskan som skrivit i loggboken att hon fixade rummet 12.04. Han ger mig en annan nyckel, och vips: jag bor i dubbelrum, med egen dusch och badrum.

En obäddad säng kan vara en bra affär ibland.