Category Archives: Uncategorized

Happy Valborg!

Tänkte bara önska er alla en härlig Valborg. Här har vi klämt ett drygt halvkilo fässka räker, och jag mår ganska prima.

Grabbarna Grus har enats om att kvällens huvudaktivitet blir Söderkåkar på TV4, och jag drösar mer än gärna ihop framför TV:n. Dels är jag rätt mör (fick till ett spinningpass igår kväll, trots allt), och dels behöver jag ladda lite.

Imorgon stundar nämligen en batalj som jag är lite bekymrad för. Vi ska träffas med tränarna i Legolas fotbollslag för att enas om hur slipstenen ska dras, och jag har på senare tid förstått att vi har två falanger ibland oss. Själv är jag av den bestämda åsikten att idrott är en lek – åtminstone tills man kommit en bra bit upp i tonåren – och att alla ska få vara med lika mycket och på samma villkor.

Den åsikten tycks inte delas till fullo av alla mina kollegor.

Egentligen är det inget att diskutera, klubben har en kristallklar policy som jag och några till lutar oss emot. Men vi har drygt 40 grabbar att ta hand om, så vi har egentligen inte råd att bli av med några ledare. Därför bör konflikt undvikas, och samförstånd står högt på önskelistan. Wish me luck, således.

Vika Delikatess

Vika Bröd i Stora Skedvi i Dalarna är ett kul företag. Brödet bakas helt för hand och gräddas på häll för öppen låga. Ugnarna eldas med ved och mjölet mals i Stora Skedvi Kvarn, ett stenkast från bageriet.

2005 såldes bolaget till den större konkurrenten Leksandsbröd, som dock vågat låta det småskaliga bageriet köra vidare på den inslagna vägen.

Nu lanserar Vika Bröd ett sortiment av premiumknäcke: Vika Delikatess. 12 ovala knäckebröd i stilig träask kommer att säljas för mellan 40 och 45 kronor.

Det kan kännas lite dyrt, men brödet är faktiskt ganska gott. Åtminstone ett par av de fyra varianterna.

Original: Ett helt vanligt knäckebröd, egentligen. Det är mycket gott, men om vi ska prata prisvärt så kan jag lika gärna rekommendera Leksands brungräddade, det är mer value for money, tycker jag.

Gräslök/paprika: Den här varianten har en lite lökig eftersmak. Jag tycker den är sådär, paprikan känns mycket vag. IT-mamman gillade dock inte detta bröd, och fyade ljudligt.

Oliv/soltorkad tomat: Lovande upplägg. Borde funka, men det gör det inte, och anledningen stavas rosmarin. Smaken av rosmarin tar över helt, den blir gapig och påfrestande och knuffar undan de andra som knappt märks alls.

Havssalt/koriander: Bingo! Honom ska vi ha. Det här knäcket gillar jag skarpt. Det har en frisk och upplyftande smak, men trots namnet är sältan inte särskilt påträngande. Det smakar bara mums, och får mig att tänka på Hassan, en libanesisk man som hade en kolonilott mittemot vårt hus i Helsingborg.

Han odlade massor av koriander, och kom till oss med stora fång som vi inte riktigt visste vad vi skulle  göra med. När vi frågade gav han oss ett riktigt bra tips: hacka ned massor av färsk koriander i en stor stekpanna, stek tillsammans med potatis och vitlök. Mums. Finfint tilltugg till grillköttet, kanske?

Ett annat tips vi fick från Hassan: färsk koriander ska, som så mycket annat, inte förvaras i plastpåse. Papper är bäst, i kylskåp eller sval.