Category Archives: Uncategorized

Pop Choc

Ny godisvariant från Nestlé: Pop Choc. Påsgodis i form av små kulor, som mest påminner om små harpluttar, som dessutom får rida på två befintliga varumärken: Kitkat och Lion.

Jag har alltid gillat Lion, och sörjer lite att denna lilla godbit är svår att få tag på i Sverige numera. I kulformen är den också god, även om den inte når upp till stycksaksvariantens frasiga knaprighet och den sega kolan.
Kitkat är jag inte lika pigg på. Det är något med chokladen, jag vet inte. Och det gäller även Pop Choc-varianten. Den är dock godare än den traditionella varianten, Pop Choc-kulorna har en mer lättsmält smak och slinker ned rätt obehindrat.

Mormors Godaste

Medan jag i fredags satt i ett inrikesplan, på väg hem från Tokholm, tutade glassbilen in på vår gata. Lite speciellt denna gången, för nu hade de en leverans till oss.  Magic kutade ut och  hämtade…

*pukoråtrumpeter*

Mormors Godaste. (Bilden har jag snott från IT-mamman.)

Glassen är faktiskt mycket god. Och laktosfri. Fräsch blåbärssmak och ett frasigt rån med choklad. Till och med Legolas diggar. Enda felet är nog att den tar slut för fort.

Jag måste faktiskt

…dela med mig av några citat som Lilla Larsson, tre år, kläckt ur sig på senare tid. (Jag vet, jobbigt med människor som skriver om sina barn hela tiden, men det här vil jag spara nånstans.)

bild-23.pngEpisod 1 utspelar sig på Ica Kvantum. Hon är med mig och handlar, något vi båda gillar och som tyvärr händer alltför sällan. Jag har en lång och rätt detaljerad inköpslista (jodå, veckomatsedel gäller fortfarande) och går med pennan och stryker de saker som hamnat i vagnen. Men det finns ett orosmoment: jag måste köpa frimärken.

Frimärken säljs i kassan, och saker som säljs i kassan har en tendens att smita ut minnet. Detsamma gäller nämligen för saffran. Vet inte hur många gånger jag tvingats åka tillbaka för att köpa bortglömd saffran.

Nu går jag och mumlar lite lagom senilt för mig själv att jag måste komma ihåg att köpa frimärken. Får inte glömma frimärken. Kom ihåg frimärken. Ja, ni fattar.

När jag betalt och står och packar varorna i kassar, säger Lilla Larsson:

“Kom duhåg å söpa frijmarrken?”

Nä, det gjorde jag såklart inte. Little darling, tur att hon var med!

Episod två är snäppet bättre och återberättad av Magic. De sitter i bilen medan jag är inne på den lokala pizzerian. Magic tänkte först följa med och knäppte därför upp sitt bälte. Sen ångrade han sig, och nu kommer Lilla Larssons röst från baksätet:

“Tog du av dejj bältet?”

“Ja”, svarar Magic.

“Ta på dejj bältet”, kräver hon. Och upprepar:

“Ta på dejj bältet! Annass schuter ja.”