Category Archives: Uncategorized

Tröst i tristessen

bild-24.pngNy platta med Def Leppard! Hade ingen aning om att den var på gång, och hade det inte varit för Team Cans låtval igår kväll, hade jag aldrig kommit att tänka på stötarna från Sheffield.

Jag ska vara försiktig med kommentarerna, men vid första avlyssningen känns det som gubbarna är i god form.

(Bonusinformation: Def Leppard kan vara enda bandet i världen med en enarmad trummis. Rick Allens arm slets av när han kraschade med sin Corvette i hög fart på en engelsk motorväg 1984.)

Dags att deklarera

Nä, jag vet. Man ska inte skjuta upp till sista sekunden. Och deklarationerna ska faktiskt inte vara inne förrän imorgon. Men då hinner jag inte, så därför sitter jag här, höljd i kameralt dunkel, medan solen vräker ned utanför.

En dag i solen

Vädret var förrädiskt trevligt igår. Så nu är vi snart förkylda allihop efter en dag i sol och kyliga vårvindar. Jag har grävt ned dräneringsrör och kantsten samt planterat en idegranshäck.

Vi avslutade dagen med lite knyt-grillning med Banktjänstekvinnan, Mr. Racing, deras barn och lilla O som var hos dem för att sova över. Plikttrogen som jag är, och lydig min kallelse mot er läsare, tog jag tillfället i akt att testa två produktnyheter.

Den här:

Och den här:

I matchen mellan dessa två produkter, vinner korven lätt. Den har en köttig och god smak med balanserad sälta, och utan den där överdrivna syran som finns hos många av Scans korvar. Den är dessutom lite tjockare än en vanlig grillkorv och har ett tunt skinn som ger det rätta knäcket utan att bli jobbigt och påfrestande.

Till den andra produkten, Traktörsteak Äpple, känner jag mig betydligt mer svalt inställd. Det är en bit ytterfilé av gris, som rubbats och marinerats. Den levereras med en glaze som ska penslas på under och efter grillningen.

Den här detaljen bör grillas med indirekt värme, men inte ligga på grillen för länge. Det gjorde första exemplaret och den blev både torr och trist. Den andra plockades av i lagom tid och blev ganska saftig. Men man ska inte låta sig luras av begreppet ytterfilé, den här delen av grisen är inte alls lika naturligt mör som den “riktiga” filén.

Sedan har vi ju det här med smaken. Den är lite… underlig, tror jag är bästa ordet. Någon smak av äpple är svår att urskilja, det skulle i så fall vara ett riktigt knallgrönt Granny Smith. För smaken är syrlig och lite kryddig, men på något sätt hänger den inte riktigt ihop.