Krönika: Den sociala butiken

Jag berättade för ett tag sen att jag fått ett nytt uppdrag från årsskiftet, som krönikör för tidningen Butikstrender. Jättekul, och det ger mig en ordentlig anledning att formulera mina tankar kring saker som jag tycker är viktiga. Första krönikan hade rubriken “Den sociala butiken”, och publicerades i januarinumret. Nu kommer den här också:

Den sociala butiken

Jag växte upp på landet i 70-talets Sverige, och jag minns fortfarande köpmannen vi handlade av. Han hette Stig och drev en liten Ica-butik. Verklighetens Ica-Stig. Ibland åkte vi till Petter som drev en fristående butik. Den låg längre bort, men hade å andra sidan ett särskilt bra sortiment av bland annat ost.

På vägen mellan de två butikerna låg macken som drevs av ett av de många syskonen i familjen Relfson.

Köpmännen och bensinmacksföreståndaren visste alla vem jag var. De ingick i mitt sociala nätverk. Inte i centrum men ändå med en självklar plats.

Idag anförtror jag mina pengar åt butikschefer och köpmän i anonyma lador av plåt i glada färger. Statister i filmen om mitt liv – på sin höjd i en biroll med en enstaka stickreplik.

Jag är en duktig kund och drar mitt kundkort vid varje inköpstillfälle. Så  Coop och Ica vet nästan lika mycket om mina inköp som Ica-Stig gjorde. Med viss möda har man lyckats skala upp verksamheten och återskapa Stigs styrka: att han kände sina kunder. Att han visste att husbehovs- och månskensbönderna i trakten behövde kycklingnät och kalvfoder. Men också att jag tyckte om OLW:s potatischips, Pepsi Cola och vattenmelon.

Idag vet Ica att jag ofta köper Prästost, turkisk yoghurt och brungräddat knäckebröd.

Kännedomen om mig som kund finns fortfarande, men på ett asocialt sätt, i form av data som registrerats i samband med mina inköp.

Det där låter väldigt dystert, eller hur? Men faktum är att den asociala digitala tekniken på senare år visat sig vara en utmärkt infrastruktur även för att bygga relationer med verklig social tyngd.

De sociala nätverken byggs idag i cyberrymden. Alltfler företag möter sina kunder i forum som Facebook och Twitter, och skapar kundkonversationer med hjälp av bloggar och andra verktyg.

Facebook förutspås av många experter att bli nästa stora säljkanal, och vid sidan om växer företeelser som hantverkssajten etsy.com fram.

Etsy var från början en nätgemenskap där hantverksintresserade från hela världen utbytte tankar och idéer, men har numera vuxit ut till en fullfjädrad handelsplats där du och jag kan hitta unika produkter från proffs och hobbyhantverkare världen över.

Med hjälp av Internet kan de sociala relationerna byggas upp igen. Kunden och butiken kan åter få lära känna varann på riktigt. Det ska jag återkomma till i kommande krönikor här i Butikstrender, men för dig som inte kan vänta: jag finns såklart på nätet.

Vill du ha kontakt med mig, så hittar du all info du behöver på about.me/stellan.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *