Det är knappast någon hemlighet att jag gillar Google. Jag skriver ofta om företaget och använder deras tjänster varenda dag.
Men en sak som många inte känner till om Google, är att de spenderar en hel del resurser på saker som inte har något alls med datorer att göra. Helt i linje med företagets paroll “Don’t be evil” driver man en rad olika biståndsprojekt runt om i världen. En del med IT-anknytning, men många som handlar om helt andra saker.
Det projekt som fångade mitt intresse nu på morgonen kanske egentligen inte är ett biståndsprojekt. Men det är helt klart ett Don’t be evil-projekt. Det handlar om fyra bisamhällen som företaget satt upp på sitt område, och där man nu skördat honungen.
Initiativet kommer ursprungligen från kökschefen Marc Rasic. Googles personalmatsal är för övrigt känd för sin utmärkta mat, en kost som lett till att ett antal av de anställda vid huvudkontoret lagt på sig en del överflödiga kilon. Nu ville man skaffa egen honung, och samtidigt öka medvetenheten om de problem som den globala biodlingen drabbats av. Det handlar dels om olika sjukdomar, men också om problem som ingen vet förklaringen till. Det enda man vet är att hela bisamhällen eller svärmar oförklarligt försvinner eller dör. Det kan få negativa effekter för den globala livsmedelsproduktionen, eftersom bina och deras pollinering är viktiga för att öka skördarna.
Googles insats kommer knappast att lösa problemen på egen hand. Men uppmärksamheten ökar, och det är bra. Därför hjälper jag till lite också.
Det som skrämmer mig en del är att Google vet så mycket om oss och vi vet så lite om dem. De är inte och kan inte påverkas genom demokratiska val. Ändå låter vi dem växa till en informationssupermakt som har stenkoll på oss.
.-= Matpolisen´s last blog ..Miniostkaka på grönt te =-.