Carlsberg gör ett försök igen. Förra gången bolaget lanserade öl i plastflaska blev det närmast ett fiasko. Flaskorna kändes för billiga och konsumenterna svek. I Danmark skämtades det friskt om Tuborgflaskorna som inte lät på riktigt när man skålade – något som Carlsberg försökte utnyttja i sin marknadsföring genom att mynta uttrycket “Plukk!” Det skulle symbolisera ljudet när man skålade med två plastflaskor, men blev som sagt mest ett skämt.
Den nya varianten kallas Premium PET och är alltså en lite mer påkostad och stabil flaska som finns på Systembolaget sedan den 1 oktober, innehållandes Carlsberg Export.
En viktig aspekt för satsningen är miljön. Den nya plastflaskans miljöpåverkan är nämligen, enligt Carlsberg, bara hälften så stor som den traditionella glasflaskan.
Innan lanseringen gjorde Carlsberg förstås en marknadsundersökning. En av de som intervjuades var Jonathan Sulo. Det tycker jag är lite roligt, eftersom jag vet att Jonathan är mycket engagerad i miljöfrågor – och dessutom en stor Carlsbergfantast…
Plukk på dig Stellan 😉
Jag har testat vin på PET, visst känslan är annorlunda. Vikt är många gånger förknippat med kvalitet. Och ljud. Hela upplevelsen av en produkt.
Som moderna människor som vi är måste vi ändå inse att aluminium och glas kräver så mycket mer energi för att kunna cirkulera åter.
Sen om plast alltid är bra ur alla möjliga vinklar är en annan historia. Plukk plukk! 😉
Jag gillar plastflaskorna. Känns lättare att stoppa en sån i väskan om man ska ut nånstans.
Ett tips om Carlsbergs kampanj för PET-flaskan. Se: http://www.youtube.com/watch?v=BPDfE0YPLvE