Jag har skrivit en del om den nya kampanjsajten för Kalles Kaviar. Från min horisont verkar kampanjen vara mycket framgångsrik – både Legolas och Magic sitter och samlar prickar på Internet dagarna i ända. Och från källor med insyn har jag fått en liten vink om att de nog inte är ensamma…
Kalles-sajten funkar således. Men om du nu läser rubriken en gång till, så inser du att jag egentligen inte alls tänkte skriva om just den kampanjen.
Istället var tanken att det skulle handla om Skittles och deras senaste kampanj. En mycket vågad historia, som av många nu karakteriseras som ett fiasko.
Skittles, som ägs av Mars, beslutade sig för en riktigt djärv satsning, där man gjorde om sin sajt till ett nav där man samlade in flöden av material från YouTube, Flickr, Twitter och Facebook.
Material som konsumenter och användare genererat. Tanken var förstås att det skulle bli en riktig dusch av lovord, positiva omdömen, snygga bilder och filmer om godiset.
Men efter ett litet tag upptäcktes möjligheterna att busa lite med Skittles-sajten. Det började dyka upp svordomar och snusk i flödet av inlägg från Twitter, och det tilltog snabbt. I tisdags tvingades man styra om hela sajten, och idag hamnar man på Wikipedias sida om Skittles när man försöker ta sig till Skittles.com.
“Fiasko!”, ropar reklamexperterna. Och räkna inte med att någon vågar sig på några experiment i den här vägen framöver.
Fast jag är inte så säker. Är det verkligen ett fiasko? Jag vet i alla fall vilket godismärke som fått mest publicitet på senare tid. Och jag tror nog att konsumenterna är smarta nog att genomskåda nötterna som sitter och kastar skit på nätet.