Nu går en grupp konsumentorganisationer till attack mot läsken. Det handlar om ett globalt samarbete och från svensk sida deltar Sveriges Konsumenter i Samverkan, eller SKIS som de ofta kallas.
Kampanjen går internationellt under namnet The Global Dump Soft Drinks Campaign, och på svenska har man valt att kalla den “Dumpa läsken.” I fokus står förstås Coca-Cola och Pepsi, som enligt kampanjorganisationen nu kompenserar fallande försäljning i västvärlden genom aggressiv marknadsföring i utvecklingsländerna.
SKIS kräver för svensk del att etablissemanget en gång för alla tar itu med läskautomaterna i skolorna, att man tvingar fabrikanterna att minska på sockret, att man inför varningstexter på läskförpackningarna och att de söta dryckerna (även de som sötats med annat än socker) beläggs med en straffskatt.
Kraven i kampanjen är tyvärr alltför högt ställda, och kommer knappast att kunna genomföras. Personligen menar jag dessutom att tvingande åtgärder av den här typen inte riktigt angriper det verkliga problemet, nämligen att vi konsumenter själva måste förstå kopplingen mellan mat och hälsa. Behöver vi verkligen beskyddas från oss själva på detta sätt, handlar det inte snarare om att vi behöver mer kunskap om vad produkterna gör med vår hälsa?
Läskkonsumtionen i Sverige är på väg nedåt, till förmån för vatten, lättsötade drycker och drycker som sötats på konstgjord väg. Allt är inte perfekt, men det råder en tydlig trend på det här området, och därför känns det som om kampanjen i viss mån sparkar upp en dörr som är på väg att öppnas så sakteliga av egen kraft.
Jag tar hellre en flaska läsk med vanligt socker än jag dricker något som sötats med något konstgjort.