Idag publicerade Coop de senaste resultaten från koncernens medlemspanel, en slags ständigt pågående marknadsundersökning bland Coops medlemmar.
Ett mycket intressant faktum som träder fram i undersökningen är att vi äter samtidigt som vi gör något annat. Närmare 30 procent säger att man ofta gör det, och i gruppen 18-27 år är andelen 60 procent.
Betyder det att måltidens sociala funktion är utrotningshotad? Troligen inte, för samtidigt säger tre av fyra att man gärna vill utnyttja måltiden som ett socialt möte i större utsträckning än man gör idag.
Schizofrent? Ja, precis. Det är förmodligen det begrepp som bäst beskriver 2000-talets konsument. Det är situationen som styr beteendet. Familjemedlemmarna droppar in genom dörren i spridda skurar, man är hungrig, tar några mackor och sätter sig vid datorn eller TV:n. Vid datorn får man ett meddelande via MSN, SMS eller e-post fär kompisen undrar om man ska ta en fika på stan. Visst, blir svaret, och en halvtimme senare utnyttjar man måltiden som ett socialt möte.
Jag är singel. Det är kul med sällskap när man äter, ie. teven även om middag med trevliga personer live slår allt.
Sen får man ju inte glömma att vi har ett antal måltider att fördela ut över situationerna. Och många dagar för många situationer.