Läser just en ruggigt intressant artikel i tidningen Advertising Age. Den handlar om konsumentvarujätten Unilever, som satt igång ett omvänt mentorprogram bland sina chefer i USA.
Unga färskingar i företaget blir mentorer för högt uppsatta chefer. Målet: att lära gubbarna och tanterna vad som händer i verkligheten – det vill säga på nätet. Programmet kallas Trendslator och har bland annat inneburit att 25-åriga biträdande produktchefer sitter med högt uppsatta, betydligt äldre och mer rutinerade chefer för att göra ett videoklipp som laddas upp på Youtube eller skapa en profilsida på Facebook eller MySpace. Nästa steg blir överkursen: att länka in Youtubeklippet på den egna MySpace-sidan. Andra avsnitt kan handla om onlinespel och Second Life.
För företag som Unilever, med varumärken som GB Glace, Milda, Lipton, Lätta, Knorr och hundratals till, är detta en fråga om överlevnad. Ganska självklart, jag undrar egentligen bara varför man inte fattat förrän nu.
Nå, bara de äldre kan lära de yngre att stava till fräschhet så jag är nöjd.
Det kan de nog inte, för detta var i USA. Det glömde jag skriva! Tur du sa’t, som de säger i Tröllhättan.
Men i skolan är det redan så. Mina elever håller mig ganska uppdaterad med de ungas liv. Det som gills…