Noni är en frukt som har sitt ursprung på söderhavsön Tahiti. Den används som ingrediens i olika drycker, och uppges av många ha olika hälsobringande effekter. Dryckerna säljs bland annat via Internet och en snabb sökning visar på tusentals träffar även här i Sverige.
Amerikanska bolaget Tahitian Noni International, TNI, är ett av de bolag som försöker slå mynt av den tahitiska frukten, och nu lanserar de sin dryck TaHiro i två varianter på den svenska marknaden.
Båda dryckerna lanseras som hälsobringande med en rad förträffliga egenskaper.
Men trots att bolaget hävdar att det grundats av livsmedelsforskare och att det är “globalt, forskningsdrivet produktföretag” så finns det ingen forskning som visar att nonifrukten skulle ha några hälsoeffekter. Däremot finns det faktiskt forskning som antyder att det till och med kan vara farligt att dricka för mycket noni-juice, särskilt om man har njuråkommor som gör att man ska hålla nere sitt intag av kalium.
För en fullt frisk person är det dock förmodligen helt ok att dricka nonidrycker.
Jag rekommenderar dock ingen frisk person att köpa TaHiro-drycken. Inte för att jag hävdar att den är farlig men på grund av priset, som är satt till 35 kronor för en 250 ml burk. Det är ett rövarpris som får mig att sortera in bolaget i kategorin bondfångare.