Ett av de otaliga ämnen som diskuterades vid lördagens bloggträff i Göteborg var skattehöjningen på snus. Och nu kommer siffror från en undersökning som gjorts för att ta reda på hur svenskarna reagerade på skattehöjningen. Det visar sig att min magkänsla pekade i rätt riktning: Skattehöjningen har inte fått särskilt många att sluta snusa.
Enligt undersökningen, som gjorts av snusbolaget Fiedler & Lundgren, så är det ungefär två procent av snusarna som säger sig ha slutat sedan årsskiftet. Det lär vara ungefär det normala antalet nyårslöften, gissar Fiedler & Lundgrens energiska marknadschef Ewa Hagert. Och jag håller med henne.
Vad som däremot hänt, är att det hamstrades brutalt i december. Enligt undersökningen ska 300.000 av landets 900.000 snusare ha hamstrat. Cirka 9.000 personer beräknas ha köpt 20 stockar eller mer. Det är 200 dosor.
Dessutom har många (38 procent) gått över från lössnus till portionssnus. 37 procent handlar snus på billiga ställen, 23 procent har minskat på snusandet och 17 procent har bytt till ett billigare märke.
Ja, så ser det ut. Eller? Som vanligt bör den här typen av siffror tas med en näve salt. Undersökningen är som sagt beställd av Fiedler & Lundgren, framgångsrik uppstickare i snusbranschen som hårdsatsar på – vadå? Just det: portionssnus och lågprissnus.
Jag har försökt att minska på snusandet, firar 42 år som snusare i sommar och har alltid hållit mig till ettan lössnus med några få undantag i början (röda lacket) och under fem år i Norge (Tidemans snus).
Nu varvar jag nikotinfritt snus med ettan och har alltså halverat mitt snusande. Jag vet inte om det kan speglas i plånboken, kanske om man tittar noga.
Målet är väl att lägga av så småningom….kanske?!
Men varför vill du sluta? Det främsta skälet är ju oftast inte ekonomiskt.