…men jag måste få gnälla lite. Över prenumerationsagenter. För dig som inte vet vad detta är, så är det en mystisk typ av företag som hjälper andra företag att sköta prenumerationer på olika tidningar och nyhetstjänster.
Det finns förmodligen någon poäng med detta system. Men jag förstår den inte. Alla abonnemang på våra nyhetsbrev som går genom agenter innebär ofelbart en massa extrajobb. Just nu sitter jag till exempel med en lång lista e-postadresser. I ett brev. Som en anställd på agentfirman suttit och knattrat in i sin dator. Och printat ut. Och skickat till mig. Till råga på allt har dokumentet den snorkiga titeln “Reklamation”, trots att det bara handlar om nya abonnenter som ska läggas till ett befintligt abonnemang.
Snark. Sist detta hände fick jag ringa och fråga om det kanske gick att få adresserna via mejl.
“Javisst, jag har dom här, jag mejlar dom till dig!”, svarar personen glatt. Dubbelsnark.
Men nu har jag ju e-postadressen. Så nu skickar jag ett mejl och frågar om jag kan få ett mejl – så att abonnenterna kan få sina mejl. Trippelsnark.
Låter av någon anledning lika begåvat som drängen som hade blivit ombedd av bonden att gräva ner fyra fat bensin, och som kom tillbaka efter förrättat värv med orden:
“Nu har jag grävt ner bensinen. Vad ska jag göra med faten?”
Typ. När jag sedan fick svar på mejlet, visar det sig att kunden skickat adresserna till agenten – via mejl… Forward-knappen, har det klickats på den nån gång? Gnnnhrhrgh.