Category Archives: Uncategorized

Dagens agenda

Först ska jag fixa med lite olika småsaker, som räkningar, proppfulla hårddiskar, avtal och annat.

Sedan: avfärd till Sisjön i södra Göteborg.

Ni känner kanske inte till det, men idag är det faktiskt Ridderheimsdagen. Det framgångsrika delikatessbolaget i Göteborg ska bland annat presentera andra utgåvan av Ridderheimsrapporten, en rapport om trender i matsektorn som man gör i samarbete med Kairos Future.

Jag kommer att vara där, och återkommer med rapport lite senare.

En intressant detalj i sammanhanget är att jag inte kommer att färdas särskilt ståndsmässigt. The mean green racing machine har nämligen fått punktering igen. Jag har kört bil i över 20 år, och aldrig fått punktering. Nu har jag fått två på samma bil, på mindre än en månad.

Som tur är har vi numera en väl tilltagen fordonsflotta, och med gamle trotjänaren Toyota-San och en dunk motorolja ska jag nog kunna ta mig till Sisjön och hem igen.

Live från fjällvärlden

Lilla Våddan är inte så liten längre. IT-mammans systerdotter tog studenten i våras och nu knegar hon i pisten i Branäs.

Och bloggar!

Det trodde man inte när hon klättrade runt på väggarna som litet yrväder. Fast hon var rätt kaxig redan då. Här kommer en av alla hennes one-liners från den tiden:

“Tokfransk kan du va själv!”

Hörde ni mig i radion?

Skulle inte tro det, va. Alla gapiga elvaåringar skränade mer än oss hämmade päron på bakersta raden.

Men shit, vilken nagelbitare det var. Vi i femman är värre än Lynley och Wallander tillsammans. Vi föräldrar satt som på nålar där bak i studion.

Laget från ön gick ut stenhårt, men tvillingarna från farmen hade häng på dem hela tiden. Och det sista som hände var att det kallade in Magic som expert. De valde en fempoängsfråga, svåraste nivån i den så kallade stegen. Ämnet var hantverk, och när programledaren började bluddra om hammare, syl och läst så visste jag att de skulle ta det.

Men vad hjälpte det när laget från ön hade 3,5 poängs försprång och klarade en fråga värd två poäng?

Magics klass åkte alltså ur kvartsfinalen i Vi i femman. Med en halv poängs marginal.