Category Archives: Uncategorized

Det här med skor

Jag har tidigare i denna blogg givit uttryck för min ambivalenta inställning till sonen Magics snabbväxande fötter.

Å ena sidan: det är lite läskigt när en elvaåring behöver storlekar som 44 och 45.

Å andra sidan: Jag har numera väldigt mycket att välja på bland alla hans urvuxna, och knappt använda, skor.

I tisdags insåg jag dock att det fanns de som har det värre. En ny kille har börjat träna i Magics basketlag, och han intar den imponerande höjden av 193 cm över havet. Går i sexan. Tolv bast. Och har  – lyssna nu: 49 i skostorlek.

49.

Fyra nio?

FyrtioNIO!

Nä, i vanliga fall har han oftast 47, men de här var lite små i storleken. Men ändå. 47! Jeez.

Imorse påmindes jag igen om detta kära ämne. Vi är i omklädningsrummet innan fotbollsträningen, Legolas sitter och klär om, tar upp sina skor ur påsen (som jag packat ned) och skriker:

“NEJ! Inte de här skorna! De är ju alldeles för små!”

“Men de hade du ju på jympan i onsdags?”, svarar jag. Jag vet, eftersom jag packade hans jympapåse och hade ett sabla sjå med att hitta dojorna ifråga.

“Nej, det hade jag inte. Jag fick låna ett par skor, för jag kan inte ha dessa. Fötterna kläms ihjäl!”

Och nu kommer tårarna.

Jag tänker febrilt. Kan inte åka hem och hämta andra skor, tar för lång tid och dessutom vill jag inte lämna de andra tränarna i sticket. Så jag drämmer till med en lösning jag kört förut, med hans storebror.

“Du får låna mina!”

“Nej!”, snyftar han ilsket.

“Du kan väl prova i alla fall.”

Det hör till saken att de skor jag fått med mig är ett par gamla pingisskor som jag köpte en gång tiden när jag hade väldiga problem med att jag fick ont i fötterna när jag tränade. De sitter som ålskinn på mina fötter och är storlek 40.

Legolas snör på sig skorna och konstaterar förvånat:

“Men, de passar ju riktigt bra!”

Ja, det gör dom. Killen har precis fyllt nio, och nu ska han låna mina skor. Precis som hans bror gjorde. Jag blir nästan lite nostalgisk. Och skräckslagen. Han kommer ju att fortsätta växa i åtminstone sex-sju år till…

Elfel i kubik

Jag står vid spisen och lägger sista handen vid kvällens huvudrätt. Sydstatsfilé, en anrättning innehållande bland annat fläskfilé, sötpotatis, rödlök, hickorymarinad och en halvliter grädde.

Det blåser som attan ute. Jag hör hur det slamrar i den lilla plåthuven på fläktens skorsten däruppe på taket. Familjen från skogen är på ingående, och jag har fått ett ryck. Till och med testat ett nytt brödrecept (yep, jag har bakat!). Majsbröd. Det blev inte särskilt gott, men skit samma.

Jag lägger sista handen vid mästerverket i grytan, lyfter på locket till riskastrullen för att se om det börjat koka. Nähäpp, men det är lugnt, vi har gott om tid.

hän

der

det.

IGEN!

Another bloody power cut. Strömmen går för andra gången i år. Och tionde gången under de senaste tolv månaderna. Egentligen borde jag bli rasande, men jag blir mest resignerad. Mitt hat mot Vattenfall har övergått i hånfullt förakt. Minst tre gånger förra året bröt de strömmen för planerat undehåll som skulle förbättra elleveranserna. No shit? Det är ju värre än någonsin. Klåpare.

Så, nu lämnar vi det. Det var skönt att få det ur sig, tack för att ni lyssnade. Det känns bättre nu. Mina händer har slutat darra.

Kvällen med familjen från skogen blev ändå jättetrevlig. Som alltid. Vi beställde grillspett med jordnötssås från thairestaurangen och pizzor till barnen. Sedan spelade barnen Monopol under levande ljusen vid köksbordet. Skogspappan hade ett ärende och åkte förbi sin mamma med en termos, så vi fick lite kaffe. Vi pratade och umgicks som inget hade hänt. Lilla Larsson krånglade som inget hade hänt, och däckade vid åttatiden.

Vid tvåtiden inatt kom strömmen tillbaka. Lampor tändes överallt, och TV:n satte igång. Jag borde ha lärt mig det vid det här laget, men glömmer att dra ur sladden till dumburken varje gång. Som tur var hade jag i alla fall skruvat ur glödlampan i Lilla Larssons rum.

Och som tur var 2: vi har ett stort förråd av världens bästa uppfinning – ficklampan som inte behöver batteri.

Se där – där fick jag klämt in lite reklam också.

Och idag blir det sydstatsfilé til middag. Med okokt ris. Vi har tio portioner, minst, och ingen får gå från bordet förrän allt är uppätet. Eller jo, förresten. Jag tar det som blir över och stoppar i en jiffypåse. Sen skickar vi den till Vattenfall…