Category Archives: Uncategorized

Nu blev det väldigt intressant

Efter en dag av mikrovågor, infrarött ljus, listeria, EHEC, pektin, dysfagi, miljöpåverkan, forskningsstrategier och annat intressant, blev det plötsligt väldigt intressant här på forskningsseminariet i Göteborg.

Nu klev nämligen Gunnar Hall upp till Powerpoint-maskinen för att berätta om Helena-projektet, ett EU-projekt som handlar om tonåringars matvanor och preferenser.

Det märks när en person är verkligt engagerad i ett projekt. Om projektet dessutom är intressant, och handlar om så närliggande saker som barn och ungdomar som bor alldeles i närområdet (massor av data från undersökningar som massor av ungdomar i Göteborg svarat på), så inträffar det ovanliga att man önskar att Powerpoint-filen ska fortsätta en stund till.

Bäst av allt är följande citat ur projektets ansökan om EU-bidrag:

Adolescents need a food culture based on foods to eat rather than foods to avoid.

De unga behöver en matkultur som baserar sig på mat man ska äta snarare än mat man ska undvika. Preciiis.

Det här är nördigt, jag vet. Men jag är väldigt intresserad av sånt här, och går igång ordentligt när jag hör att våra ungdomar är nästan helt överens om att SMAKEN är det viktigaste med maten vi äter. Och när jag får höra att ungdomarna i Göteborg inte alls är överens om att pasta är hälsosam mat, då blir jag nästan lite pirrig i magen.

Sån är jag, liksom.

Färsk forskning, faktiskt

Nu befinner jag mig på forskningsinstitutet SIK i Göteborg. Det är Sveriges ledande institut inom livsmedel och bioteknik, och idag håller de ett seminarium som ska redovisa det senaste inom forskningen på det här området.

Oftast brukar det här seminariet bjuda på en hel del jätteintressanta saker – åtminstone för oss som är lite längre upp på nördskalan.

Kanske får jag anledning att återkomma här på bloggen. Kanske inte.

Hursomhelst har jag upptäckt att jag har ett litet hål i ena skosulan. Det är inte optimalt en sån här dag, när regnet strilar på äkta Västkust-vis. Tur att jag inte ska ut på pilgrimsvandring eller så…

Det här är min son, färjkarlen

Det här med prao kan vara lite av en utmaning. Visst är det kul för barnen att komma ut i arbetslivet, men det är ju ack så svårt att hitta en lämplig prao-plats. Hittills har vi dock haft flyt.
Förra året lyckades vi trixla in Magic hos våra goda vänner i skogen, som då båda jobbade på en lägergård och konferensanläggning på en liten ö i närheten.

Och nu har jag faktiskt lyckats mygla in honom på ännu ett ställe, nämligen hos min morbror färjkarlen. Nej, han heter inte Karon, och han fraktar inte de dödas själar över floden Styx. Däremot kör han färjan mellan Ängön och Fruvik. Det är den rutt som benämns Ängöleden på kartan härintill, och för er som undrar var i all världen vi befinner oss, kan jag upplysa om att det här är Bohuslän. I kvadrat.

Normalt ska femteklassarna vara på prao tre dagar, men för att göra det hela så smidigt som möjligt ska Magic vara med under ett 24-timmars-pass mellan lördag och söndag. Då ingår en övernattning i färjevaktstugan på Ängön.

Ängön är för övrigt mest känd för att Evert Taube bodde där under några år. Det är också här som de årliga Taube-spelen hålls, en riktig frossa i nationalskaldens visskatt. Då kryllar det av turister och färjan fylls av bilar. Men så här års är det mycket lugnt, efter vad jag kan förstå.

Det fanns förstås en förklaring till att den gode Evert sökte sig hit. Naturen i det här området är helt fantastisk, och jag hoppas för Magics skull att vädret blir bra. Då kan det bli en riktig höjdare.