Category Archives: Uncategorized

Jaha?

Det här var ju intressant:

bild-8.png

77 procent vill inte handla mer mat via nätet.

Konstigt.

Eller?

Nja, man kanske ska fundera på vem det är som läser tidningen ifråga, det är ju köpmän och anställda i helt vanliga butiker. O-näthandel, liksom. Och de är förstås livrädda för konkurrens från nätet.

Därför är resultatet rätt självklart, och man blir snarast förvånad över att det är hela 23 procent som vill handla mer nätmat. Jag har ju inte ens röstat själv!

I så fall hade kanske siffrorna sett helt annorlunda ut…

Edit: Undersökningen är en vanlig klick-omröstning som legat ute på branschtidningen Fri Köpenskaps hemsida.

Schnitzel och relationer

Jag har varit på ett slags sammankomst för män ikväll. Inte frimurare, inte rotary, utan ett gäng helt vanliga snubbar (Svenska Kyrkan arrangerade) som träffades på en av byns restauranger för att lyssna till ett föredrag och snacka om relationer.

Det låter corny.

Men det var det inte.

Förutom att jag inte kom iväg i tid, utan tvingades ta bil istället för buss och följaktligen förvägrades den stora starkbärs jag räknat med, så blev kvällen förvånansvärt intressant och stimulerande. Måltiden var… eh… den var ok. Kokt potatis, kokta findusgrönsaker och en schnitzel som torterats en stund i fritösen.

Att sedan höra ett gäng män i varierande ålder (typ från min egen och uppåt) prata om relationer, äktenskap och skilsmässor; gräl, konflikter och bråk samt annat i samma härad, det gjorde mig nästan lite lycklig. Man får perspektiv, liksom.

Jag har dessutom insett att jag är en så kallad baggis. Det innebär att jag tenderar att negligera problem. Skönt att veta. Inte för att jag tycker det är något problem, liksom.

Men ändå.

En av de mer intressanta upplevelserna under gårdagen

…var den här:

Geléad Martini.

Mycket spejsat.

Inte sådär jättegott, om du frågar mig. Käka Martini, liksom. Men konceptet har förstås utvecklats med en tanke. I det här fallet handlar det om personer med sväljsvårigheter. De har ofta problem med att struplocket stänger för långsamt, och vätskan virvlar ned i fel strupe. Med drycker i geléform kan den här typen av patienter lättare få i sig vätskan. Och det gäller förstås inte bara Martini.