Category Archives: Uncategorized

Kulgropens kung

Jag märker vissa tendenser till imperiebyggande hos Legolas. Han körde igång tidigt och var först på hela skolan att ta med sig kulor. Kompisarna sken upp och sa att de skulle också ta med sig kulor nästa dag, men sen glömde de.

Det snöade, och det blev påsk, och det snöade igen. Varje dag kånkade han oförtrutet med sig sin kulpåse, tills det plötsligt lossnade en dag.

Säsongen var igång.

Sedan dess har hans ryggsäck blivit allt tyngre. Visst, han fick en påse i namnsdagspresent, men häromdagen vägde vi den: den vägde sju kilo, och jag vågar nog säga att drygt sex av de kilona är kulor.

Eftersom jag själv minns hur ledsen han varit i yngre år efter att ha förlorat allt han hade, så är jag på honom ofta: “Du är väl schysst mot de yngre?” Jodå, det lovar han.

De spelar inte bara kula i skolan, utan också på lekplatsen härhemma. Och igår eftermiddag kom han hem, glad i hågen. Jag frågade hur det gått, och då konstaterade han nonchalant att han vunnit en 40:a av en av grannkillarna.

(Bonusinformation: Siffran beskriver hur stor kulan är, samt hur många steg ifrån man ska stå när man kastar på den. En 40:a är stor, men inte gigantisk.)

“En 40:a? Men då fick du väl stå jättelångt ifrån och kasta?”

“Jo, fast lekplatsen räcker typ inte. Så det blev bara 25 steg.”

Slug är han också, den rackarn. Nu var detta en äldre kille, så de var nog överens ändå. Och att träffa från 25 steg är faktiskt inte kattskit det heller.

Jag börjar nästan tro att han har talang.

Undrar om man kan bli proffs på kulspel?

Rojalist, javisst

Sitter och lyssnar på P3 Populär, och en intressant konversation om kungligheter. Kristin Lundell (jag vet inte riktigt vem hon är) presenterade just ett ofantligt tungt argument för monarkin:

“…de har roliga hattar…”

Jag är definitivt ingen rojalist, och det där argumentet får mig att på allvar börja fundera på att göra slag i saken.

Hummersoppa vs. hummersoppa

En stenhård batalj, en duell mellan två giganter. Eller…

Nja, det var kanske att ta i. Men en jämförelse blev det i alla fall, mellan Campbells hummersoppa och Campbells hummersoppa. Låter konstigt, men fakta i målet är att Campbell ändrat receptet för en rad av sina soppor, och med anledning av detta hittade jag igår ett rör med två soppburkar i brevlådan. Tillsammans med burkarna fanns det obilgatoriska pressmeddelandet, lite övrig information och en vänligt formulerad uppmuntran att jämföra de två burkarna. Innehållet, alltså.

Jag brukar få sånt här ibland, men i ärlighetens namn blir det sällan av.

Nu har jag dock Magic hemma (hans klass är på prao, men han har redan klarat av det) och han gick igång på alla fjorton när han läste brevet.

“Det måste vi göra! Imorrn gör vi det.”

Jaha. Jaja, då gör vi väl det.

Och idag är ju det som var imorgon igår, så nu har vi testat. Och vi är inte eniga. Magic gillar det gamla receptet bäst, det smakar enligt honom mer, medan den nya versionen är klen i smaken.

Det där sista håller jag med om, smaken är en aning feg. Men god, och den vinner för varje sked man tar, faktiskt. Dessutom har den nya soppan en underbar doft med inslag av nybakt bröd och vin, inslag som också finns med i smaken. Jag skulle nog beskriva den som mild, men med en tydlig hummerknorr och en gnutta tomat. Alltihop avrundas med en mjuk vitlökskänsla. I like, helt enkelt.

Det gamla receptet har – enligt mig – en rörig och alltför komplex smak. Den känns ogenomtänkt och förvirrad, det gifter sig inte riktigt och på slutet kommer en svag dust av timjan som inte alls ska vara där.

Campbells ska dessutom ha en eloge för att de tagit krafttag i recepturen och skrotat allt vad transfetter och smakförstärkare heter. Det är bra. Mycket bra.

Kommer jag att köpa hummersoppan igen? Kanske. Fast det finns många andra varianter jag vill testa, och dessutom har jag en stark fäbless för tomatsoppa som inte lär gå över i första taget.