Franz Ferdinand rockar loss i P3. Jag får lite svårt att sitta still, faktiskt.
Category Archives: Uncategorized
Spaghetti Carbonese
Nu blir det recept igen faktiskt. Men detta var precis så som jag vill ha det: gott, enkelt och turbosnabbt.
Friends, I give you… *trumvirvel* Spaghetti Carbonese!

Carbonara heter det väl? Eller bolognese?
Precis, och detta är således två klassiker, rolled into one. Den klassiska Carbonaran, förstärkt med fläskfärs för att göra det hela matigare.
Ingredienser, 4 pers:
- 400 gram fläskfärs
- 140 gram bacon (gärna mer, och gärna i färdiga tärningar)
- Margarin eller olja till stekning
- 2 vitlöksklyftor, finhackade (för turboversionen kör du färdigkrossad)
- 2 dl matlagningsgrädde
- riven parmesanost
- 200 gram frysta ärter
- 400 gram spaghetti
- ev. purjolök
Tillagning
- Koka spaghetti. Bryn köttfärs och bacon.
- Lägg i vitlök, grädde och ärter (ev. purjolök) och låt allt småputtra några minuter innan du blandar i parmesanosten.
- Blanda med spaghetti, och servera.
Nu tänker jag…
…på min lilla syster. Hon har haft svinont i ryggen rätt länge nu, och igår kväll hade hon tydligen så ont att hon inte kunde gå, utan fick ringa på en ambulans för att ta sig till sjukhuset.
Detta berättade mamma i telefon för en liten stund sedan, och jag hann bara tänka att “…det-var-ju-bra-att-hon-kommit-sig-till-sjukh…”
Sedan insåg jag.
Strejk.
Det har jag inga synpunkter på. Jag vet inte vad en sjuksköterska tjänar, men jobbet de gör har alltid varit undervärderat. Det är ju bara det att någon måste ta hand om min syster också. Och alla andra som behöver vård. Det är bara den lilla detaljen som gör det hela rätt komplicerat.
Men vänta lite! Nu pep det till i mobilen. SMS från Ozzy, säger att hon fortfarande har svårt att gå, men att det nu ska bli sjukgymnastik och sedan uppföljning av läkaren.
Framsteg? Jag hoppas det.