Gårdagens piratbatalj valöpte väl. Men med tanke på menyn, tipsar Syrran Clownozzy om Emanuel, som undrar lite över vad som är “grejen” med tacohyllan, och varför den alltid är så stor i alla butiker.
Jag tänker i ungefär samma banor, men undrar mest hur mycket Santa Maria betalt kedjorna för att få breda ut sog på detta vis…
För ovanlighetens skull tog jag igår en inköpsrunda på Willys. Normalt sett brukar jag handla på Ica Kvantum, de har en ny och fin butik i byn där jag bor. Ibland blir det Coop Forum, men bara om jag ändå råkar befinna mig vid torget där den butiken ligger.
Willys ligger en aning mer off, och har legat lågt på min lista. Lite rörigt, lite sunkigt, även om det blivit bättre sedan Willys köpte. Innan hette den Bra Storlivs.
Gårdagens besök blev dock en riktig flipp. Mersmak, helt enkelt. De har ändrat om, snyggat till och har faktiskt ett riktigt bra urval. Jag hittade allt jag letade efter utan problem och bäst av allt: jag hittade min kära skånska mjölk! Den har jag inte sett i nån annan butik här.
Jag kommer tillbaka. You bet. För mjölken, om inte annat.
Du som läser den här bloggen regelbundet vet att en sak jag retar mig på är överdoseringen av märken på produkterna i våra butiker. Det är sigill, krav, svanar, falkar, blommor, stjärnor och gud vet allt. Många konsumenter vet inte vad märkena står för, och orkar ännu mindre att ta reda på det.
Men det finns märken som är bra. Till exempel Systembolagets små symboler som förklarar hur vinet smakar, och vilken typ av mat det passar till.
Och nu följer Ostfrämjandet upp med en liknande märkning: Smakstyrka.
Jag gör vågen.
Det här är en fullkomligt självklar form av konsumentupplysning som ger en konkurrenfödel och säkerligen kan appliceras på många andra produktkategorier. Vin- och ostfolket är först men jag hoppas många andra följer efter, så att folket vågar testa lite nya produkter.
En blogg om mat, dryck och andra livsviktiga saker.