Nytt från Västfronten del 1: underhållning

Vart åker man för att få lite koll på vad som är på gång i matvärlden? Vad som är nästa stora grej? Det beror på vem man frågar, men många skulle säkert svara New York, Tokyo, Seoul eller kanske London. Eller den amerikanska västkusten och framförallt Kalifornien med området runt San Francisco där många nya innovationer ser dagens ljus. 

Om man är lite kluven som jag, och jobbar med ena benet i techbranschen och det andra i matbranschen, så blir valet självklart. Så nu sitter jag på San Franciscos flygplats och väntar på planet till Köpenhamn medan jag försöker samla mina intryck efter en vecka i Kalifornien. Har jag hittat nästa stora grej? Har jag klurat ut vad som är på gång? Svaret blir, som så ofta: ja och nej. 

Det finns trender som är jättestarka och -tydliga, och jag tänkte ägna det här inlägget åt en sådan trend. Sedan blir det några inlägg till, om andra saker, så kika gärna in igen de närmsta dagarna!

I mina ögon handlar den starkaste trenden om hur underhållningsindustrin äter sig allt längre in i skafferiet. Överallt i amerikanska butiker ser man i skrivande stund Wednesday Addams, huvudkaraktär i serien Wednesday där andra halvan av säsong två hade premiär nyligen. Wednesdays anlete finns på många olika produkter, bland annat i en takeover av Kellogg’s cornflakes-paket. 

En annan populär serie är Stranger Things, och här hittar vi ännu ett exempel på den här trenden i form av ett nära samarbete mellan Gatorade och Netflix, som producerar även denna serie. Stranger Things utspelar sig i ett 80-tals-universum och Gatorade har därför spolat tillbaka till 1987 och återlanserat den gamla smaken Citrus Cooler som en del av partnerskapet. Samarbetet innehåller mig veterligen inga produktplaceringar i själva serien, men i butiker som Target, Wahlgreens och Acme Market kan man exempelvis hitta vattenflaskor med Gatorade-logotype och en liten namnetikett med texten Property of Eleven. En referens till en av seriens mest populära karaktärer som går under just namnet Eleven. 

Det finns flera exempel på den här trenden, och listan skulle kunna bli lång, särskilt om man besöker USA i halloween-tider… 

Underhållningsbolag i samarbete med livsmedelsbolag är inte nytt, det har pågått länge och på senare tid har vi sett några specifika fenomen som illustrerar den här trenden väldigt tydligt: världens största dryckesbolag AB InBev signerade nyligen ett avtal med Netflix som innebär att öljätten kan använda streamingtjänstens utbud för att bygga sina varumärken, till exempel genom titel-integrationer, paketeringar och promotions, men även produktplaceringar i Netflix innehåll.

Nyligen hade även serien House of Guinness premiär på Netflix, men det är faktiskt INTE ett exempel på den här trenden. Guinness ägs av ett annat bolag, Diageo, och efter vad jag förstått var koncernen inte involverad. Däremot kom serien till efter en idé från Ivana Lovell, en ättling till familjen Guinness. 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *