Redan i november-december hörde jag rykten om febril aktivitet på
Axfoods IT-avdelning. Något var på gång.
Det krävdes ingen knivskarp hjärna för att lista ut att man nu
äntligen beslutat att ta tag i NetXtra, näthandelsbolaget man fick på
köpet när man förvärvade PrisXtra.
Det finns ett nymornat intresse för e-handel hos dagligvarukedjorna,
vilket manifesterat sig i bland annat Coops satsning på mataffaren.se
och ICAs beslut att ge sig in i den glödheta nischen för färdigpackade
matkassar.
Det Axfood nu gör är delvis en lite oväntad manöver: man öppnar en
helt vanlig butik under varumärket NetXtra. Den kommer att ligga i
Bromma, och blir troligen en pilotbutik där man testar ett nytt
koncept.
Samtidigt lanserar Axfood en ny möjlighet som blivit populär i bland
annat Frankrike och Benelux-länderna: att handla online och sedan
hämta sin beställning själv, packad och klar. Axfood kallar det att
handla offline, och det är ett koncept som redan tidigare provats av
NetXtra.
Än så länge tycks fokus ligga på Stockholmsområdet, men jag väntar
spänt på beskedet om att även vi bonnlurkar med telefonnummer som inte
börjar på nollåtta ska få släppas in i 2000-talet.
De kommer att ha hemleverans för 149:- alt 49:- för plockavg om du väljer drive thru. Och så det “generösa” erbjudandet om att priser är samma offline som online. Vilket borde vara ganska självklart 🙂
Det känns ju självklart, Elin. Men så har det inte varit hittills, faktiskt. Å andra sidan antar jag att det löftet endast gäller för just NetXtras egna butiker.