Vad gör man om man är ett stor multinationellt företag som lever på att sälja läsk, när alla plötsligt verkar tycka att det är jättefarligt att dricka ens produkter?
Lägger ned?
Nej, det klart man inte gör. Istället försöker man, efter bästa förmåga, att hantera den uppkomna situationen. Coca-Cola har nog testat hela spektrat: puffat för sina lightprodukter, köpt juicetillverkare, lanserat det fruktade vattnet Bonaqua och en rad andra saker.
Nu lanserar man dessutom Fanta B’good, en slags läsk som på något vis ska föreställa hälsosam, med diverse olika tillsatser av nyttigheter som vitaminer och fibrer. Själv fick jag i somras springa benen av mig på Arlanda för att få tag i en flaska, då den efter vad jag kunde se bara fanns att köpa i automater på de underjordiska Arlanda Express-perrongerna.
Jag smakade på varianten som heter Berry Delight. Och jag är starkt kluven. Drickan ifråga är nämligen riktigt god. Påminner vagt om min barndom, när jag under varma sommardagar brukade smyga in i mormors svala matkällare och snatta mig en Vårby Hallonsoda. Lite stickigt frisk och sprakig, men samtidigt ändå söt och god.
Varför är jag då kluven? Gott är väl bra, eller?
Nja, inte alltid. Det första som gör mig lite sur är när jag läser på flaskan som smakar Vårby Hallonsoda, är att det inte finns hallon i den. Tranbär, äpple och apelsin finns det dock.
Dessutom tycker jag produkten känns lite försåtlig på något sätt. Det är ju läsk, helt klart. Men det är en utklädd läsk, som till och med försetts med en så kallad wrap över hela flaskan, som döljer innehållet. Som om man skäms över att det är läsk.
Som egen företagare kan jag samtidigt förstå det kommersiella dilemma som Coca-Cola befinner sig i. Världen har drabbats av sockerskräck och hälsohysteri. Företaget sitter i klistret och provar alla vägar ut. Men den här vägen känns som sagt lite tveksam…
Min kommentar till detta hamnade visst på föregående inlägg.
Jag tänkte bara tala om att facebook-statusen och fiidjit-rutan hamnar underst i bloggen med IE. Märkte det när jag surfade på macen på jobbet med firefox och fick se hur det ska se ut egentligen.
Razs senaste bloggpost..Salt – Egyptian style
Hm, jag har ju testat med IE. Både på Mac och PC. Får kolla på det, tack för tipset!
Ja herregud, vad ska de göra? Du har ju helt rätt i att de måste försöka på alla upptänkliga sätt, men det känns ju som sagt ändå fel. De kan helt enkelt inte ta sig ur det här med värdighet som jag ser det. Eller ett sätt som jag faktiskt hade tyckt var snyggt, var om de antog den här väldigt förnutiga hållningen som man ibland kunde önska att fler hade: onyttigt är ok ibland. Men de lever ju på onyttigheter så de kan såklart inte förespråka läsk bara på lördagar, som jag tycker hade varit helt ok. Men om de skulle klara att krympa sin kostym till en sån kostym så kan jag tycka att de förtjänar att överleva. Annars får jag väl erkänna att jag är en av dem som tycker att de förtjänar att dö för att de profiterat på en ganska dum idé…
Malins senaste bloggpost..Tredje gången gillt
Har lite svårt att de sätter Fanta-varumärket på den flaskan… Hade kunnat passa bra med ett annat av de 100-tals andra varumärken de har i sin portfölj och som ändå hade fyllt samma funktion dvs. ta del av de marknadsandelar som går till “hälsodrycker”… Man köper ju Fanta för att dricka läsk, inte “hälsodryck”…. Å andra sidan, ett etablerat varumärke..?
Hmm, jag har ju en egen blogg…kanske skulle fortsätta min fundering där istället…?
xtians senaste bloggpost..klumpig sås