Läser en lite rolig artikel i ett nyhetsbrev som heter Indikat Internet. Artikeln handlar om en reklamkampanj för djupfrysta mellanmålspizzan Grandiosa.
Det roliga består i att reklammakarna, som troligen är ur min generation och äldre (typ 25 plus – nej förresten, jag är visst inte 25 längre…) har ansträngt sig för att anpassa reklamen till målgruppen som är ungdomar upp till 25.
Det är snällt, och nästan lite mesigt: killen i reklamen (han på bilden) är inne på MSN och får ett meddelande från signaturen superwoman63, som föreslår en pizza till mellanmål. Killen svarar resignerat att hans mamma bara köper hem bönor och grovt bröd. Men signaturen – som förstås är killens mamma – uppmanar honom att kolla i frysen.
Oh jä. Mamma tjattar och det blir pizza till mellanmål – kan det bli bättre?
Jag vet inte. Kanske.
När jag såg den här reklamen för allra första gången skrattade jag gott åt reklammakarnas humor eftersom slutklämmen är “fett med fibrer”.
Att driva lite med uttrycket “fett med” och samtidigt vara självironisk med sin egen produkt (fettpizzan) passade mig perfekt. Språkhumor.
Men. Jag är tydligen den enda som tycker att detta var lattjo. Eller självironiskt. Eller fyndigt. Söker man på “fett med fibrer” hittar man tusen och en irriterade konsumenter som vänder sig mot ungdomsanpassningen.
En av dem: http://oskblog.blogspot.com/2007/03/fett-och-fibrer-i-samma-pizza.html
Ergo: Reklammakarna har lyckats. Gemene man talar om reklamsnutten. (Och förhoppnignsvis minns vi även produktnamnet.)
Frågan är om det kan bli sämre. Jag tycker den är fruktansvärt pinsam. Vad skall då inte de riktiga ungdomarna tycka?
Men, frågan är om målgruppen verkligen är de där ungdomarna. Är det verkligen de som köper maten i hushållet?
Jag gissar att morsan är den som skall tycka att det där är trevlig reklam och då funkar det. Eventuellt…
@ Syrrans granne;
Alldeles riktigt tycker vi ungdomar att den är otroligt pinsam, men någonstans finns där en gräns mellan hemskt pinsam och funny-through-embarrassment, och den gränsen har denna reklamen sedan länge korsat; Vi skrattar åt/med den.
Pizzan är förövrigt ganska god om den får stå inne några extra minuter i ugnen!
@ Syrrans granne: Det är inte de som är ansvariga för inköpen som nödvändigtvis måste vara målgrupp. De som har högst tjatfaktor i ett hushåll går också alldeles utmärkt – och oftast bättre – att påverka…