Tre forskare vid Lunds Universitet har utarbetat en ny metod för att räkna fram hur starkt ett livsmedelsvarumärke egentligen är. Enligt deras beräkningar är Arla det starkaste märket på den svenska marknaden, och det låter rätt rimligt. Arla är trots allt landets största renodlade livsmedelsföretag.
Personligen är jag löjligt intresserad av såna här saker. Men jag vet att andra är måttligt tända på sånt här, och för att slippa en kilometerlång radda med 80 namn, har jag gömt listan bakom länken här nedan. Klicka om du vill se.
1 Arla
2 Wasa
3 Felix
4 Abba
5 Kalles Kaviar
6 Göteborgs Kex
7 Lipton
8 O’boy
9 Zeta
10 Heinz
11 Kungsörnen
12 Kronfågel
13 Slotts
14 Barilla
15 Santa Maria
16 Semper
17 Ekströms
18 Findus
19 Blå Band
20 Milda
21 Bregott
22 Kavli
23 Knorr
24 Scan
25 Ramlösa
26 Pågen
27 Herrljunga Cider
28 GB Glace
29 Uncle Ben’s
30 Gevalia
31 Zoegas
32 FUN Light
33 Netslé
34 ICA
35 Loka
36 Chiquita
37 Del Monte
38 Dolmio
39 Kronägg
40 Svenska lantägg
41 Kvibille
42 Bob
43 Proviva
44 Kellog’s
45 Frödinge
46 Twinings
47 Creme Bonjour
48 Coca-Cola
49 Brämhults
50 Smör
51 Önos
52 Imsdal
53 Skånemejerier
54 Tropicana
55 Kelda
56 Skogaholms
57 Lätta
58 Familjen Dafgård
59 Kiviks
60 Philadelphia
61 Den Gamle Fabrik
62 Becel
63 Green Giant
64 Carlsberg
65 McVities
66 Kockens
67 Cambozola
68 Delicato
69 Bong
70 Axa
71 Johnny’s Senap
72 Vichy Noveau
73 Friggs
74 Hong
75 Sunmaid
76 Falu Rågrut
77 Bon Aqua
78 Evian
79 Kopparbergs
80 Pärsons
Konstigt att Coca Cola ligger först på 48:e plats. Undrar vad de baserar uppgifterna på?
Det kan du läsa mer om här.
Jag förstår ändå inte 🙂
Fast är Coca-Cola verkligen ett så starkt varumärke i Sverige? Jag tror inte det. Visst, det är internationellt och helt gigantiskt om man ser globalt, men i Sverige?