…men nån sån här får du inte:
Vad det är? BarbieGirls – leksakskoncernen Mattels senaste produkt för tjejer. MP3-spelare och modedocka i ett. (Kom ihåg var ni såg det först – jag kanske skulle starta en leksaksblogg istället?)
Varför vill jag inte köpa en till min dotter?
- Hon är bara två och ett halvt.
- Även om vore fjorton och ett halvt, hade jag svårligen kunnat hejda min motvilja mot produkten. Den känns bara läskigt kommersiell…
uuuh, rysningar! Men… resistance is futile. She will be assimilated! Snart sitter hon där med allt det senaste i leksaks-, teknik- och klädväg i alla fall. Det enda du kan göra är att försöka fördröja skeendet en smula. Typ, flytta ut i skogen och lev på kottar och bär tills hon är 35.
Jag har inget emot det senaste i leksaks-, teknik- och klädväg. Så länge det inte är en helt vanlig teknikmojäng förklädd till en bimbofjortislolita med getingmidja kortkort kjol och knähöga stövlar. No way, hellre kottar i så fall.
Känner igen tongångarna från då Barbie var populär – hela den generationen skulle gö förlorad, men gjorde det inte.
Hm. Är du säker?
Bulimi- och emotrenden måste ju härstamma någonstans ifrån. Barbie är en stark kandidat.