En ren nyck fick mig att slänga ned en påse cashew-nötter av märket Eldorado i vagnen sist jag var på Willys. Jag har svårt att motstå cashewnötter, och påsen var rätt stor.
Jag ångrade mig lite redan när jag tog den första. Den smakade inte som de brukar. En aning småhärsket, men jag tog några till och de smakade bättre. Sedan har jag gått i skåpet där och tagit några ibland, och smaken varierar rätt friskt.
Så plötsligt händer det: Jag stoppar en nöt i munnen och hinner precis börja tugga när jag känner det:
MÖGEL!
Tvi vale. Trauma. Det smakar fortfarande illa i munnen, tre timmar senare. Jag har lagt påsen i en annan påse, för nu ska jag göra något jag sällan brukar: Returnera. Konsumentkontakt, here I come. And I’m pretty pissed off. I don’t like people messing with my… Jag gillar inte att få mögliga nötter, menar jag.
Skulle du returnera den? Jag slängde den – hoppsan!
Jaja, då får vi väl göra som vanligt och strunta i alltihop. Eller gräva i soppåsen…
Jag returnerar ALLT!! Det finns inget som gör mig mer förbannad än när jag blir lurad att köpa dålig kvalitet. Antagligen är det min allmänna rättskänsla som ligger bakom mitt agerande. Det är bara att trava tillbaka till affären och kräva rättelse. Ibland är jag nästan säker på att jag är utsatt för en komplott. Åtminstonde brukar rösterna säga det till mig.
Hursomhelst, jag räknar alltid med att gå till affären minst två gånger för varje vara jag köpt.
Exempel på returnerade saker – kamera (dammig!!), IPOD, apelsiner (ruttna!!), öl (överjäst!), vin (korkskadad!), två bilar (Volvo (motorvärmare, lampor, lacken!) och BMW (reläer, hjulupphängning!!)), kortläsare, batterier, barnkläder, julskinka (för mkt fett!), leverpastej (plastbitar!), mobilladdare (returnerat två gånger för den piper!!), kinesiska sesamkakor (det bodde skalbaggar i den!!! Snabbt samtal till sjukvårdsupplysning för att se hur länge jag hade kvar att leva!), korv (plåtbitar)…
Listan kan göras hur lång som helst. Är nog ingen önskekund direkt….
Martin: Konstaterar att du inte klasar BMW som “bil”. Ja, du har så rätt…
Öl kan förresten aldrig bli för överjäst, om du nu menar samma sak som man brukar, när man talar om överjäst/underjäst öl.
Korrekt,detfinnsbilar…ochsåfinnsdetBMW.Angölen,detstämmer,denvarnogunderjäst.Hursomhelst,KJtycktedensmakadekonstigt….efterhalvaflaskan.:-D
Ibland måste man inte ens lämna tillbaka varan. En gång fick jag en pinne i min yoghurt. Jag ringde till yoghurtfabriken och sa det. De skickade presentkort till mig och sa förlåt. Eller inte presentkort, vad heter det? Rabattkuponger typ. Fast till en hel yoghurt. Jippey. Fast en dammig kamera, jag vet inte… jag skulle nog typ städa den istället för att lämna tillbaka.
Mmm, aflatoxiner som är så goda!
Själv har jag en mobiltelefon jag borde ha returnerat omedelbart, men nu är det lite sent. Den håller laddningen i typ 37,5 sekunder.
Nästa gång du får problem med en vara som är dålig – men datumet inte gått ut. Ring till företaget – tel nr står på förpackningen. Då får du mer ersättning – som regel. Mataffärer har ingen skyldighet att ersätta varor med dålig kvalitet förutom om de förvarats fel – t ex möjliga apelsiner.
När det är fråga om damm på sensorn på en digital systemkammera sätter man inte direkt igång med dammtrasan och börjar gnugga……
Bättre att gå tillbaka till världens bästa kamerabutik FotoVideo (www.fotovideo.se) så fixar de en snabb dammsugning. Får väl ta och köpa mig en liten specialdesigned dammsugare…