Det gamla välkända läskmärket 7-up har haft det kämpigt ett tag på den amerikanska marknaden. Men nu har Cadbury Schweppes, som äger märket, lyckats häva den sjunkande försäljningskurvan med ett fiffigt knep.
Man har minskat saltinnehållet och tagit bort ett artificiellt konserveringsmedel och vips: 100% Natural!
Tillsammans med en reklamkampanj där läsken framställs på samma sätt som färsk frukt – den plockas från träd, konsumenterna står i snabbköpet och luktar på den och när de kommer hem sköljer de burken i vasken – så har man lyckats öka försäljningen med 18 procent. Som frontfigur i kampanjen har man använt den galne programledaren från populära TV-serien Extreme Home Makeover, Ty Pennington. Allt till tonerna av 70-talsdängan “Sunshine” med Partridge Family.
Nu tar du dig kanske för pannan och mumlar något om korkade amerikaner. Det gjorde jag också först. Men vid lite närmare eftertanke är jag inte säker på att det är rätt att tänka så. Visserligen är det säkert någon som går på den bedrägliga reklamen, men annars tror jag större delen av försäljningsökningen beror på att kampanjen helt enkelt lyckats tränga igenom den jämntjocka massa av kommersiella budskap som jänkarna dränks av dagligen. Bara för att man köpt läsken är det inte säkert att man köpt budskapet.
Etsikt förkastligt är det hursomhelst. Cadbury Schweppes hade aldrig lyckats med sitt trick i Sverige. Då hade det blivit ett sabla liv.
God, I love this country!