Category Archives: Uncategorized

Något har hänt

Vårt hus är ett renoveringsobjekt. Men det har renoverats rätt lite på senare tid. Efter takomläggningen i våras, tappade jag lusten helt.

Men så idag, när släktingarna åkt hem, fann jag mig plötsligt sittandes och skruvandes fast elementet i nvårt sovrum, som i ett par år balanserat på en trave pocketböcker.

Och nu tänkte jag spika fast några kablar som legat och sladdrat i hallen i nåt år eller så.

Ok – dags för nästa party

Idag kommer lilla släkten för att fira Legolas nioårsdag. Och vi får ett finfint tillfälle till ett storskaligt, skarpt test av en intressant nyhet: Risentas salladsmix. Återkommer med rapport senare idag.

Morgonen har annars tillbringats med fotbollsträning. Vid nio, när träningen började, hade nio tappra själar infunnit sig. Men de droppade in efterhand, och vid tjugo över var de nio stycken.

Man skulle kunna tro att det var ett korplag, bestående av trötta, överviktiga och bakfulla män i sina bästa år.

Välkommen till testlabbet

Jag har hunnit med att testa en smärre drös med nya produkter de sista dagarna. Men jag har varit dålig på att dela med mig. Nu sitter jag dock ensam och allena vid köksbordet med två datorer (IT-mammans konvalescent som jag försöker rehabilitera, samt min egen) och då tänkte jag passa på. Det blir mycket dötid medan man väntar på olika uppdateringar och kontroller, omstarter i felsäkert läge med och utan nätverk och annat trams.

Ska börja med nya brödet Solklart från Skogaholms. Har redan skrivit någon rad om det, när jag hittade brödet i butiken med en av Skogaholms kittlande etiketter: “Vill du vara först?”

Inlägget, med bild och allt, renderade faktiskt en kommentar från självaste produktchefen, vilket var lite kul. “Hoppas du gillar brödet!”, skrev hon. Gör jag det? Tja, jag vet inte. Det är väl ok, men smaken är lite sötdegig på ett sätt som jag inte riktigt uppskattar. Solroskärnor är väl annars alltid rätt, i princip. Men tyvärr, jag kommer nog inte att köpa Solklart igen.

Jag har också testat Godmorgon Shot, en slags koncentrerad fruktdryck som Jo-Bolaget (som ägs av Arla och Skånemejerier) lanserade rätt snabbt efter att Unilever släppte sin Knorr Vie Shot. Grundtanken är densamma: alla vet att vi får i oss för lite frukt och grönsaker, här är en produkt som gör det lättare att tillfredställa det behovet. Det där är rätt omdiskuterat, Livsmedelsverket gillar till exempel inte marknadsföringen av vare sig Knorr Vie Shot eller Godmorgon Shot. Viktiga näringsämnen kan gå förlorade i pressningen, menar man.

Jag har smakat alla de här produkterna, och Godmorgon är ju de nyaste. De smakar inget vidare, smaken blir liksom in-your-face, det blir för krävande. Å andra sidan är shoten så liten att man kan stå ut med det. Men handen på hjärtat: jag tar hellre en riktig apelsin. Godare och billigare.

Om jag skulle tvingas välja en av de två sorterna av Godmorgon, skulle jag ta den röda, som kallas äpple/morot/jordgubb. Den orange varianten morot/mandarin/pumpa och är inte lika god. Båda sorterna innehåller långt fler frukter och grönsaker än de som finns i namnet.

Idag till lunch behövde vi fixa något snabbt, så jag sträckte mig smidigt till kylskåpets nedersta hylla och plockade fram en av Kungsörnens nya pastasåser. Champinjon och crème fraiche lät mest attraktivt.

Det var det inte. Varning utfärdas. Såsen är geggigt slemmig i konsistensen och smakar industriellt. Visst är det smidigt att kunna hälla rätt i kastrullen och värma, men det måste smaka ok. Den här såsen är farligt nära rött kort. Men jag nöjer mig med ett gult den här gången. De tre andra varianterna väntar på att bli testade – återkommer med detta.

Dock är det en sak som måste påpekas: “3-4 portioner” utlovar förpackningen. Det kändes tveksamt redan i butiken, och när såsen väl är upphälld bekräftas farhågorna. Det handlar möjligen om 3-4 dagisportioner.

Nu tycker ni att jag är en riktigt surgubbe, som tänker såga allt. Så är icke fallet, för nu kommer nämligen ett par roliga överraskningar. Och då handlar det förstås om chips.

OLW:s senaste heter Sourcream & Pepper. Jag tycker den är skapligt god, även om den har en fränt ton i smaken som jag inte riktigt går igång på. Bild har jag inte lyckats nosa fram, tyvärr. Detsamma gäller för Estrellas nya Tra-la-la-chips, som beskrivs som “tunna potatischips med smak av Italien.”

Och de är svingoda. I tell ya. Mmm. Tyvärr hävdar Estrella att detta är en tillfällig lansering, så jag kanske ännu en gång måste mana till kamp. De här chipsen måste få stanna! Du akn göra en insats – gå och köp. Nu!