Category Archives: Uncategorized

Liveblogg från delikatesslagret

bild-270.jpg Här sitter jag bland vitlökar, oliver, skinkor och ölkorvar. Närmare 300 personer är här på Ridderheims idag, de flesta är kunder som provsmakar nya produkter, träffar säljare och hittar nya fina tips.

Min mage står i fyra hörn (minst). Jag har träffat svensken som är Belgiens mest kände kock, språkat med Ridderheim himself och smakat massor av mumsigheter. Delikatesser var ordet, sa Bull.

Om åtta minuter håller Christer Ridderheim hov igen, då ska han berätta om arbetet med att sätta ihop nästa utgåva av Ridderheimsrapporten, en kulinarisk trendrapport som företaget publicerade för första gången i fjol.

På vägen till det svinkalla tältet (stormen har börjat så smått) kanske jag nappar åt mig en liten skinkbit. Fast nä, jag orkar nog inte.

Vadå bandy?

Läste i lokala tidningen nu på morgonen om tisdagens Vi i femman-batalj. I artikeln framkommer att en av experterna i det vinnande laget var mäkta förgrymmad över den sportfråga som han blev inkallad för att hjälpa till med.

“Hur många spelare får ett bandylag ha på planen?”

Båda lagen svarade sex spelare, vilket var jättefel. Rätt svar är förstås elva. Jag såg att killen i laget från ön var upprörd, men fattade inte riktigt varför.

Inte förrän jag läste artikeln i tidningen idag: han trodde att frågan avsåg innebandy – den enda bandyn som existerar för en kille i elvaårsåldern! Och det gjorde förstås tvillingarna i vårt lag också. Visserligen inleddes frågan med en harang om “bandytraditionen i vår region, där orter som Kungälv, Vänersborg och Trollhättan utmärker sig” – men ändå.

För att undvika dylika fadäser i framtiden finns bara en lösning: avskaffa utebandyn. Om tio år finns det ändå ingen is att spela på…

Åsså en prilla, så man vaknar till

Nu kommer nämligen energisnuset. Extra mycket nikotin, samt tillsats av både koffein och taurin.

Snuset, som heter Elixyr, tillverkas av norrländska Rebel Tobacco och finns att köpa i servicehandel och i välsorterade matbutiker.

Fast nånting säger mig att det kommer att bli liv om den här produkten. Jag känner mig själv rätt tveksam till idén. Känns som en typisk tonårsgrej, om man frågar mig. Men det gör man kanske inte…