Autentiskt och fräscht är inte heller nytt egentligen, men det är en stark trend som visar sig på nya sätt. Avdelningarna med frukt och grönt växer sig större och dignar av fräscha och spännande produkter. Åtminstone om man handlar i norra Kalifornien, där bördiga åkrar breder ut sig åt alla håll med odlingar av allt från mandlar och valnötter till tomater och sallad.
En kedja som Trade Joe’s växer kraftigt, med sitt fokus på frukt, grönsaker och färskvaror. Dessutom har inredningen någon slags landsbygdsprägel, med trälådor och handskrivna skyltar.
Hann också avlägga ett besök på Boa Vista, en äppelodling uppe i bergen öster om Sacramento. En enorm anläggning där man kunde köpa färsk frukt och färska grönsaker, cider, äppelöl och en kvantiljon andra produkter, varav många med äpple.
Ett annat symtom på fresh-trenden är en ökad uppmärksamhet kring surdegsbröd, bland annat tack vare Taylor Swift. Den populära sångerskan medverkade tidigare i år i pojkvännen Travis Kelces podcast och berättade så att hon snöat in på surdegsbröd, så pass att hon till och med försökt göra en Funfetti-variant.
Här krävs kanske en förklaring: Funfetti är en mix som säljs i alla amerikanska butiker och används för att göra en slags sockerkaka, men med färglada små fläckar i smeten. Som om man blandat i strössel, ungefär. Eller konfetti, som produktnamnet antyder.
Pillsbury, som tillverkar Funfetti, snappade upp Taylors experiment och visste dessutom att hennes senaste album var på väg ut i handeln. Så på mindre än åtta månader lyckades bolaget tota ihop en Funfetti-surdegsmix som sålde slut på ett kick. Jag har letat efter den också, men utan att lyckas hitta. Och det hade jag inga större förhoppningar om i och för sig.