Adventures in the UK part II: Att flyga snålprisflyg

Om man bor på Västkusten som jag, så är det frestande att nappa på Ryanairs frestande priser när man ska till Storbritannien. Biljett till London för en spänn, vem vill inte ha det?
Jag vill. Men en krona är ganska dyr, åtminstone i Ryanair-landet.
Till exempel kostar det numera pengar att ta med sig incheckat bagage. IT-mamman och jag surade till lite över detta påfund, och i ett utbrott av snålhet beslutade vi att Lilla Larssons bagage skulle få plats i våra väskor.
Ändrar bokningen.
Då dyker det upp en ny avgift: Ingen-väska-avgiften.
Snark.
Att resa med Ryanair är dessutom alltid förenat med skräcken att bli kvar på marken. Det är ett känt faktum att bolaget emellanåt överbokar sina plan och att alla resenärer därför inte får plats.
Men kvällen innan midsommarafton hittar jag en väg att slippa denna risk. Genom att betala ytterligare en avgift kan man få en så kallad prioriterad boarding och gå före kön. Tre euro per skalle och flygresa, det är ju som hittat. Efter en evighet av sökande på Ryanairs hopplösa webbplats, hittar jag telefonnumret till det call centre man ska ringa för att skaffa den prioriterade boardingen.
Jag ringer. En kvinnoröst som man hört miljoner gånger (jag tror hon är hallåa på TV eller nåt sånt) svarar.
”Detta samtal kostar fyra… kronor…precis…per minut.” Just det, det stod nog på sajten, hinner jag tänka. Sedan kommer upptaget-tonen.
Ringer igen. Upptaget.
Efter att ha ringt kanske tjugo gånger kommer jag äntligen fram till en ung kvinna som pratar usel engelska med sydeuropeisk brytning. Jag förklarar vad jag vill och efter några ögonblick av total förvirring, säger hon:
”You have to phone the Internet support.”
Jag försöker förklara att jag inte har något problem med min dator, utan att jag vill köpa en prioriterad bokning. Hon svarar att det telefonnummer jag ringt tjugo gånger (det enda som fanns på webbplatsen) enbart är till för personer som bokat sin biljett via telefon. Hon kan inte öppna min Internetbokning, utan ger mig ett annat nummer.
Ringer det nya numret.
”Detta samtal kostar femton… kronor… precis…per minut.” Jag kan inte hindra gapflabbet – det är nästan fyra gånger dyrare att ringa detta numret! Sedan kommer upptaget-tonen igen. Suck.
Till slut kommer jag i alla fall fram, och trots min enorma skepsis lyckas jag skaffa mig den prioriterade bokningen. Jag får instruktioner av kvinnan i luren, som pratar något mindre usel engelska än den förra: Jag ska vid incheckningen se till att jag får ett gult boardingkort. Om jag inte får det i incheckningen, ska jag gå till biljettdisken.
Biljettdisken? Den här kvinnan har aldrig varit på Säve flygplats. Där finns inga biljettdiskar. Bara tre incheckningsdiskar, en sunkig cafeteria och ett par snubbar med en traktor som kör ut och slänger upp väskorna i planet.
Min skepsis är inte slut, men när jag väl kommer till flygplatsen får vi faktiskt gula boardingkort. Och vi får gå före den enorma kön och kan välja platser=sitta tillsammans, hela familjen. Lilla Larsson njuter av varje sekund och då är även vi andra lyckliga.
Men när jag ska försöka fixa lite varm mat till henne, påminns jag än en gång om att det är snålprisflyg vi åker. Jag frågar en ur den italienska kabinpersonalen om det går att värma en barnmatsburk, och får till svar att ”det går nog inte, men jag ska fråga.” Kanske gör hon också det, men jag får aldrig något svar och tvingas senare ställa samma fråga till en av hennes manliga kollegor. Han svarar att ”det går inte längre på grund av nya regler.”
Snålpris var ordet, sa Bull.

12 thoughts on “Adventures in the UK part II: Att flyga snålprisflyg”

  1. Hmmm… Det är nästan ännu värre med Wizz air. De ändrar avgångstider hej vilt och när man ska gå ombord på planet… Ja, då finns det inget plan. Då får man stå i en buss och vänta en timme på att det ska landa ett plan — men det talar dom förstås inte om.
    Sju timmar sen ner till Budapest och så ändrad flygtid hem som resulterade i byte av rutt (Till Skavsta hur man nu kan säga att det ligger i Stockholm, i stället för Malmö. Några plan till Göteborg fanns ej förrän veckan därpå… ) Kanske värt att lägga lite extra pengar på flygbiljett. Men funkar det med billighetsflyg — vilket det oftast gör — så är det ju jättebra.

  2. Ta en ekonomi sväng med SAS nu förtiden! Man förflyttas tillbaka till en chickenflight med Aeroflot från 70-talet. Sämre service får man leta efter. Personalen är så självupptagna att budskapet är tydligt – de är inte där för min skull!! Jag är endast till besvär på deras 8-timmars personalfika! Nä, testa Asiana eller ngt annat av de större Asiatiska bolagen (undantaget alla kinesiska bolag)!!! Snacka om skillnad – alla behandlas som businessresenärer.

  3. Uppenbara FAKTAFEL i artikeln

    “ny avgift: Ingen-väska-avgiften” – är inte en “ingen väska avgift” utan PRIORITY BOARDING som du ringde om till callcentret.
    Detta framgår tydligt på sidan och går även att välja bort.

    Så om du reser med ryanair kan du välja

    * Bara handbagage = 0 kr avgift
    * Bara handbagare + priorty boarding = ca 30 kr
    * Checka in väska = ca 60 kr

  4. Micke: Det kan säkert vara som du säger, men när man försöker boka en resenär utan bagage kommer det upp en avgift. Jag kommer inte ihåg hur mycket den var på, men den var runt 100 kr. Och priority boarding kan man INTE boka via internet, bara via telefon. Däremot kan man boka webbincheckning om man inte har incheckat bagage.
    Eftersom jag gått igenom hela denna ebarmligt tröttsamma process rätt nyligen så vet jag hur det ligger till. Och om jag har fel, så måste jag ställa mig frågan: Hur kan det komma sig att jag, som i mitt arbete sitter vid en dator och söker information hela dagarna, inte kan ta reda på det?

  5. Stellan: testa igen

    Sök t.ex. Stockholm till Bremen
    4:e sep -> 8:e sep

    Du får upp pris (1 kr + 1kr) + skatter = totalt 158 kr

    Kryss för att du godkänner reglerna och gå till nästa sida.

    Nu ska du fylla i namn och välja bagage/boarding.

    Alt1 = 0 väskor / Prioriterad boarding och kostar 56 kr.
    Alt2 = 1 väska 112 kr.
    o.s.v.
    Sedan har du en reseförsäkring och är frivillig. Ta bort den om du ändå betalar med kort, där ingår reseförsäkring ändå.

    Om du nu valt alt1 med 0 väskor läs texten som kommer upp under:

    “Du har valt vår tjänst för onlineincheckning/prioriterad ombordstigning. Passagerare som är berättigade till den här tjänsten kan slippa incheckningsköerna och prioriteras vid ombordstigningen. Glöm inte att checka in online från 2 dagar till 4 timmar före flygets avgångstid enligt tidtabell. Klicka för att Ta bort den här tjänsten och bara resa med 0 väskor. ”

    Du kan alltså TA BORT “prioarit boarding” om du vill.

    Svårare än så är det inte.

  6. Det var visst känsligt för vissa att vi skulle få betala för 0 bagage. Jag kollade också och det var så. Kanske har Ryanair olika förhållningssätt på olika rutter. Skatterna tor Göteborg – London går inte på 158 kr utan nästan 600 kr. Så det kan ju vara olika även med annat. Men låt oss inte snöa in på detaljer. Ryanair suger. Flygvärdinnorna kan inte ens värma en barnmatsburk åt en. Fast jag tycker synd om dem. Planet landar och sen är det BRÅTTOM att få in alla nya resenärer innan de hunnit blinka. De ser inte speciellt glada ut, stackarna.

  7. IT-mamman: Det är faktist friviligt jobba på Ryanair. Jag har flugit med dom och börjar känna igen viss personal, så är man kvar i 2-3 år måste man trivas?

    Dessutom är det år 2007 hög tid att avdramatisera flygandet. Vill du ha en 3-rättersmiddag så gå på restaurang, vill du ta dig från A-B billigt, välj Ryanair. Det är ingen som klagar på att tunnelbane chaffisen har bråttom få av och på passagerarna vid fridhemsplan, varför ska det ta längre tid på skavsta?

  8. Tack för förklaringen, Micke. Jag tycker den åskådliggör rätt tydligt hur krångligt det uppenbarligen är att slippa betala för en väska man inte har med sig. Jag kommer med största säkerhet att åka med Ryanair igen (de flyger från Säve som ligger 20 minuter från min bostad), men det behöver inte betyda att jag gillar dem.

  9. stellan:
    Det är inte alls krångligt slippa betala för väskan om man läser vad som står. Varför göra det krånligt för sig och ringa ryanair om man kan läsa innantill på sidan.

    Man behöver inte gilla ryanair och jag själv tycker dom har många brister, men jag tycker att det är fel kasta skit på dom av ren princip.

  10. Varför inte köpa priority på flygplatsen? Mkt enklare och man slipper stå i telefonkö, sen så finns det visst en information på Göteborg City Airport.

  11. Hello, Neat post. There’s an issue with your web site in internet explorer, could test this? IE still is the market leader and a large component to other folks will leave out your magnificent writing due to this problem.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *