Filters Hunger kan bli succé

I tisdags gjorde jag mitt livs första – men troligtvis inte sista – besök på Filterklubben. Ett mycket trevligt arrangemang av utmärkta Magasinet Filter, på charmiga Pustervik vid Järntorget.

Lockades främst dit av det faktum att det utlovades föreläsning/samtal om Mensa och deras program för begåvade barn, men när jag sedan läste programmet lite mer noggrant hittade jag en programpunkt som var minst lika intressant: ett samtal med Mats-Eric Nilsson kring det som Filter i sitt senaste nummer kallar “Fäbodiseringen” av vår mat – och mer information om Filters nya matmagasin Hunger, som kommer i höst.

Alltihop var mycket riktigt intressant, även om jag fortfarande inte helt blivit kvitt mina gravt kluvna känslor inför Mats-Eric Nilsson. Inte som person, såklart. Han är säkert en riktig hedersknyffel. Men jag har mycket delade känslor inför hans journalistiska gärning som granskare av matindustri och livsmedelsbransch.

Hans bok “Hemliga kocken” satte hela branschen i brand och fick svenska konsumenter att börja jaga e-nummer och tillsatser som aldrig förr. Jag är enormt positiv till att svenskarna börjar bry sig mer om vad de äter. Men Mats-Eric Nilsson exponerar understundom branschens fula knep med hjälp av precis samma metoder som han själv pekar ut. Sanningen presenteras ibland på ett väldigt vinklat och överdrivet sätt för att skapa den önskade bilden.

Det gillar jag inte.

Dragningen på Filterklubben gav dock lite hopp. Mats-Eric Nilsson medgav mellan raderna att den här frågan är ganska stor och komplex, och att man inte bara kan hänga ut tillverkarna och tro att man löst problemet på så vis. Att alla led i kedjan bidragit till att vi fått den utveckling vi fått, och att det även behövs åtgärder för att få konsumenterna att börja titta förbi prislappen. Jag hoppas att denna mer vidsynta och pragmatiska inställning kommer att prägla Mats-Eric arbete som chefredaktör för Hunger. I så fall kan det bli succé.

Dela:
  • Print
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • Diigo
  • email
  • LinkedIn

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *