Jag gillar att starta företag. Startade mitt första 1989, då var jag 21 år.
Under de senaste 12 månaderna har jag varit med och startat fyra olika företag. Det senaste i raden är kommunikationsbyrån Truth i Göteborg, där jag är en av fyra delägare. Truth är det mest ambitiösa och spännande projekt jag varit inblandad i hittills i mitt liv som företagare. Utan konkurrens.
Bilden till höger är från förstasidan i dagens Göteborgs-Posten. Om du vill läsa hela artikeln, så har jag lagt upp den här. Även Dagens Media har skrivit en kort grej – och Resumé har skrivit en lite längre grej 🙂
Ambitionen är att byråns namn ska avspeglas i allt vi gör. Vi vill arbeta öppet, ärligt och transparent ända ned till jobbiga detaljer som prissättningen av våra tjänster. Vi vill skapa kommunikation som tar avstamp i sanningen, och vi vill inte befatta oss med de lögner, halvsanningar och överdrifter som dominerar reklam- och PR-språket idag.
Det kan uppfattas som en djärv, rentav naiv affärsidé. Men vi har filat och funderat på den i ett halvår och är nu mer övertygade än någonsin om att den kommer att hålla och bli den differentierande faktor vi behöver för att kunna bli framgångsrika.
Man litar på sina vänner
Tankarna om sanning, öppenhet, uppriktighet och transparens är dessutom rykande aktuella i en tid då konsumenterna alltmer vänder sig till sociala nätverk inför köpbeslut. Misstron mot de kommersiella budskapen breder ut sig. Man litar på sina vänner, men man litar inte på företagen. Det här förhållandet gäller inte minst inom livsmedelsbranschen, som jag betraktar som min hemmaplan.
Vd för Truth blir Fredrik Jerlov. Han grundade och drev reklambyrån Jerlov Kommunikation i Göteborg i 20 år, fram till att den avyttrades till Cordovan Communication under 2010. I somras lämnade Fredrik Jerlov sin position på Cordovan för att starta Truth tillsammans med mig och en grupp andra personer med väldigt varierade och intressanta kompetenser. En grupp som jag känner mig grymt hedrad att få tillhöra. Fredrik har för övrigt skrivit om Truth i sitt nyhetsbrev som gått ut idag. (En pdf-version finns här.)
Själv tror jag mig kunna bidra till den här konstellationen med kunskap om den svenska konsumentvaru- och livsmedelsbranschen, men också kring utvecklingen inom till exempel digitala och sociala medier, mobil teknik, e-handel och m-handel.
Jag kommer att driva mitt företag Foodwire vidare precis som tidigare. Jag kommer att kvarstå som bolagets ägare och nyhetstjänstens ansvarige utgivare, medan min eminente kollega Jonathan Newton kommer att fortsätta ansvara för den dagliga nyhetsbevakningen och -bedömningen. Det arbetet har han skött med den äran i snart två år och det finns inga planer på att ändra det upplägget.
Emellanåt kommer jag själv att bidra till nyhetstjänstens innehåll med insikter och åsikter, när jag tror att jag har något vettigt att tillföra. Jag kommer också att driva den här bloggen vidare på samma sporadiska vis som jag gjort de senaste åren.
Truth tar nu sina första steg ut i verkligheten. Du som är nyfiken eller intresserad kan kolla in vår sajt. Där hittar du även vår blogg The True Story, där vi berättar om det mesta som händer i företaget. Om du är riktigt nyfiken, kan du börja här, och klicka dig framåt genom vår korta historia.
Spännande Stellan! Låter som en byrå helt i min smak! Får väl ansöka om jobb där en vacker dag! 🙂
Tack, Christopher! Vi får väl se när det blir dags att inta Stockholm 😉