Ridderheims försöker ta upp kampen med tacos som svenskens förstahandsval på fredagkvällarna genom att introducera begreppet Tapasfredag. För att skapa lite surr kring det hela körde man under fredagen en synkad tapasprovning på Twitter, och enligt branschtidningen Resumé blev alltihop en stor succé. De twittrades friskt och om du vill spana in i efterhand vad folk tyckte kan du följa här.
Själv har jag testat en del av tapasprodukterna innan, och jag gillar dem verkligen. Däremot är jag inte tvärsäker på om man kan klara att välta ned Santa Maria från fredagstronen. Tacotraditionen har bitit sig fast ordentligt. En anledning är troligen det enkla faktum att stommen i tacomåltiden oftas utgörs av en relativ billig råvara: köttfärs. Hela familjen blir mätt och glad för en billig peng, medan tapasalternativet kan kosta lite mer.
Kronfågel har förresten försökt tidigare, med kampanjer på temat “kyckling på fredag”, men utan att göra någon jättesuccé. Nu ter vi kyckling alla andra dagar i veckan istället 😉