I torsdags gjorde jag en liten utflykt till Lund. Mitt egentliga ärende var ett seminarium om kompetens och rekrytering i livsmedelsbranschen, men ofin som jag är drog jag iväg en liten fråga till Anna Billing om det fanns nån chans att komma förbi och säga hej. Anna och jag har haft lite kontakt via nätet emellanåt, och jag tyckte det kunde vara kul att ses öga mot öga.
Vips, så var jag inviterad till lunch på Ica Tuna i Lund. Det var ju inte så jag hade tänkt, men jag är inte så svår att övertala. Butiken drivs av Annas man Stefan, och Anna har sina fingrar med i verksamheten på en rad olika sätt.
Ica Tuna är en progressiv butik. Ta bara butikens resurskock, som numera kränger ut 300 luncher om dagen i butikens delikatessdisk. När jag ramlar in är klockan strax före 12, och myllret vid disken är påtagligt.
Resurskockens uppgift är att ta vara på varor som annars riskerar att kasseras. Konceptet är egentligen inte nytt eller unikt. Det som skiljer Ica Tuna från andra butiker är att man talar högt, stolt och tydligt om vad man gör. Anna Billing talar om transparens, något som inte alltid är självklart i den svenska dagligvaruhandeln.
Vad som serveras för dagen kan man bland annat ta reda på via butikens Twitterkonto (se bilden). Bara en sån sak…
På Ica Tuna har man dessutom satsat hårt på till exempel den egna kötthanteringen. Ett stort fönster bakom köttdisken ger full insyn i beredningsrummet, och butikens egentillverkade korv exponeras kaxigt tillsammans med andra godsaker som man köpt in från Taylor & Jones i Stockholm.
Lägg till det ett stort engagemang för rättvisemärkta produkter – 2009 utnämndes butiken till Årets Fairtrade-butik – så förstår ni vad jag menar med progressiv. Kul och inspirerande att besöka en butik som fattat hur man skiljer sig från mängden!
Hejsan, vilken kul blogg. Jag har en dröm att den urhärliga lilla restaurangen Trio i Malmö ska öppna en liten deli. Har du några tips på bra ekologiska delis? Hälsningar Gunilla
Hej Gunilla!
Jag känner inte till något såhär omedelbart, men det där är ju en rätt stark trend på flera håll världen. Det kommer säkert.