Tesco är rätt på det igen

Brittiska Tesco är ett av de mest innovativa företagen i dagligvarubranschen. Bland annat är man ett av de få som lyckats få igång e-handle med livsmedel ordentligt.

Nu tar man ett steg vidare och förädlar idén genom att etablera drive in-butiker. Här kan kunderna hämta de varor man beställt via nätet, inom ett tidsfönster som man specificerat vid beställningen.

Servicen kommer att kosta två pund, att jämföras med leveransavgiften för e-handeln, som startar på tre pund.

Satsningen är förstås helt riktig och smart, men det är tveksamt om vi kommer att få se något liknande i Sverige. Det krävs en ganska stor kritisk massa för att ro iland en sån här investering. I Sverige är dessutom den största aktören, Ica, i praktiken en kedja av fristående handlare. De äger sina egna butiker, och denna struktur har hittills utgjort ett effektivt hinder för alla satsningar på gemensam e-handel och liknande satsningar.

Vill du veta mer, kan du läsa Tescos pressmeddelande här.

Dela:
  • Print
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • Diigo
  • email
  • LinkedIn

One thought on “Tesco är rätt på det igen”

  1. Hi my friend! I wish to say that this post is amazing, nice written and include almost all important infos. I’d like to peer more posts like this .

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *