Jag var nämligen hos Jerlov Kommunikation och föreläste igen. Det är alltid roligt att vara där och igår var definitivt inget undantag. Tack alla som kom och lyssnade, och tack Jerlov för ännu en välorganiserad frukost, med allt vad det innebär.
Föreläsningen handlade om Varumärkets framtid. Utgångspunkten var egentligen dagens situation, där traditionella konsumentvarumärken pressas allt hårdare av handelns egna märken. Det är ett intressant område som de flesta berörs av. Om jag ska sammanfatta mitt budskap kortfattat så låter det ungefär så här:
Handelns egna varumärken har kommit för att stanna, vilket gör tillvaron tuffare för de traditionella varumärkena. Detta kan i värsta fall leda till en utarmning av sortimentet i våra butiker, och försämrad innovation. För att märkesleverantörerna ska kunna konkurrera med handeln (som samtidigt är deras viktigaste kunder) måste man fortsätta produktutveckla. Man måste också anpassa sig till det nya informationssamhället, sluta försöka kontrollera informationsflödet och följa med i de nya strömningarna. Det är där det händer, och det är där man kan bygga riktiga relationer med konsumenterna.
Väldigt komprimerat, men ändå. Nånting sånt. Min goda vän Maria, som var med på frukosten igår, har sammanfattat sina intryck här. Hon har till och med lyckats fånga mig på bild 🙂
För dig som är intresserad av att fördjupa dig ytterligare i det här med handelns egna varumärken – eller private labels, som det också kallas – så kan jag rekommendera en rykande färsk rapport från Nielsen. Den är så färsk att jag inte hunnit läsa den innan seminariet igår morse…
Intressant text! Min största sorg just nu är att Azymol har slutat tillverkas av Cederoth’s. Tyvärr finns ingen “Hemköps egen hårpomada”….
.-= Daniel´s last blog ..Allmänheten varnas! =-.