…och nu blir det politik

Blev precis uppringd av en PR-konsult. De ringer ganska ofta och vill sälja in sina idéer. Eftersom vi försöker ha en ganska heltäckande nyhetsbevakning i Foodwire, är jag dessutom inte särskilt svårflörtad, så länge det handlar om riktiga nyheter inom vårt bevakningsområde. Ibland kan det vara rätt underhållande samtal.Företagen är beredda att gå ganska långt för att få lite publicitet, och vinklingarna på de olika opinionsundersökningar men genomför blir alltmer skruvade för varje år som går.

Morgonens samtal var inget undantag. Tjejen som ringde representerade Fazer, som genomfört en undersökning om svenska folkets fikavanor. Inget konstigt med det, Fazer är en av landets största leverantörer av bakningsrelaterade produkter.

Det som väckte min munterhet var snarare det djärva greppet att koppla ihop respondenternas svar med deras politiska sympatier. Kladdkakan är det mest populära bakverket och gillas av var femte person. Särskilt populär är kladdkakan bland miljöpartister. 28 procent av de gröna gillar kladdkaka.

Alliansväljarna gillar generellt sett kanelbullen bäst. Exempelvis gillar 24 procent av KD:s väljare kanelbullen bäst. Det känns inte otippat direkt. Klart verklighetens folk väljer kanelbulle till kaffet! Allt annat vore ju högst besynnerligt. Den stora politiska vattendelaren i fikahänseende är morotskakan. Den går bara hem hos fyra procent av alliansväljarna, medan hela 19 procent av de potentiella vänsterpartisterna väljer morotskakan som sin favorit. Kanske inte heller så oväntat, till och med färgen känns ju rätt – precis på samma sätt som de moderata väljarna utser blåbärspaj till mest populära efterrätt.

Tycker du att det här är lite tramsigt? Det tycker egentligen jag med. Särskilt eftersom jag själv bara har en ytterst vag aning om hur jag ska rösta. Men å andra siden – det här kanske är det hjälpmedel jag behöver! För en sak vet jag säkert.

Jag älskar blåbärspaj.

Dela:
  • Print
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • Diigo
  • email
  • LinkedIn

4 thoughts on “…och nu blir det politik”

  1. Det är fnissretande men samtidigt egentligen inte gripet ur luften. Givetvis gör ens livsstil avtryck i ens matval. Läst ensam lockar den här undersökningen förstås till tänjning av smilbanden, men som bit i en större mosaik har den en given plats och ser antagligen självklar ut tillsammans med andra intilliggande bitar. Väldigt intressant det hela, tack för den lilla rapporten.

  2. Cecilia: Då kan du i alla fall inte rösta på Alliansen…
    Miss Gillette: Självklart är det så. Men som mottagare av denna strida ström av undersökningar, som alla görs med det enda syftet att skaffa gratis publicitet, blir man lätt lite matt.

  3. Ja, det kan jag ju förstå. Mängden av all häpnadsväckande information som cirkulerar i universum är förstås svindlande. Men vi som bara får såna här smakprov blir inte riktigt lika yra i bollen. 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *