En viktig sak om McDonald’s

Först av allt: det är helt oacceptabelt att företag fuskar – vare sig det gäller de anställdas lön och arbetsförhållanden eller maten man serverar. Den bild som målas upp i SVT:s Dokument Inifrån är oroväckande, och kedjan har en hel del att ta itu med.

Men.

Det finns en sak som teamet bakom  helt verkar ha “glömt bort” i sin granskning av McDonald’s. Det handlar om det faktum att McDonald’s är ett franchisingsystem, alltså en kedja av fristående företag som var och en sköter och ansvarar för sin egen drift och sina egna angelägenheter.

Samtliga dessa fristående företag dras över en kam i SVT:s dokumentär. Istället talas det konsekvent om McDonald’s som ett företag, och det fusk som avslöjats utmålas som nån slags company policy. Att restaurangerna drivs av enskilda företag nämns inte överhuvudtaget i SVT:s program. Istället redovisar man McDonald’s Sveriges vinst på 105 miljoner, och pratar om en koncern med “…extremt tajta band till USA.”

Hur kan det ha blivit så? Känner SVT:s reportrar inte till detta?

Det har jag mycket svårt att tro. Men hela programmets upplägg och dramaturgi tycks gå ut på att måla upp en bild av ett girigt amerikanskt jätteföretag som utnyttjar svenska tonåringar och tvingar dem att sälja gammal mat. Återigen: det är inte försvarbart med den typen av beteende.

Men den som ställs till svars borde inte vara McDonald’s Sveriges personaldirektör, utan de enskilda franchisetagare som inte förmår se till att systemets regler efterlevs.

Dela:
  • Print
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • Diigo
  • email
  • LinkedIn

6 thoughts on “En viktig sak om McDonald’s”

  1. Håller med det blir ofta så när man granskar “storföretag” med franchisesystem.

    Dessutom, jag hänger upp mig lite på det där med gammal mat – det är alltså deras egna satta tider som ignoreras och man nollställer tidur som är satta efter egna standarder – dvs man riskerar att få en hamburgare som smakar dåligt och är soggig, inte hälsovådlig.
    Gällande salladerna så är jag kanske mer förvånad att de har haft möjlighet att märka om med exakt likadana etiketter eftersom jag trodde att det där paketerades centralt.

    Som en jämförelse med övrig restaurangverksamhet så kan ju faktiskt en kock el. dyl göra en bedömning att “den här salladen funkar en dag till” men skillnaden med McD’s är att det är ungdomar/chefer som är bra på rutiner och kanske inte livsmedelshantering som gör den bedömningen och då enbart på skäl som att “vi har inte sålt tillräckligt för att motivera att kasta” eller liknande. Dvs ren kostnadsbesparing.

    Man missade också i dokumentären att nämna att just McD’s jämnt hamnar i topp när det gäller hygien etc. när myndigheter gör kontroller. Tänk gärna på det nästa gång man “bojkottar McD’s” till förmån för den lokala pizzerian el. kvarterskrogen

  2. Precis så. Hur länge varmhålls maten i svenska skolor?
    Det är en bra bit över tio minuter, i alla fall. Kan det till och med vara så att McDonald’s vridit upp kvalitetskraven för hårt? Tio minuter känns faktiskt nästan på gränsen till överdrivet, särskilt med tanke på att maten ändå aldrig är varm när man får den…

  3. Ja kvalitetskraven som de själva ställer är ju onödigt hårda. Håller med xtian helt och fullt. En annan sak som jag reagerade på var detta med att om det inte var mycket kunder fick de välja på att gå hem eller göra “skitjobb”.

    Jag jobbar själv som kundmottagare på en verkstad. Om våra mekaniker inte har något att göra så är det självklart att man sätter dem på något, det kan vara städning eller något annat. De ska inte stå overksamma, lika litet som en McDonaldsanställd.

    Intressant att dessa dokumentärer alltid riktar in sig på McD, upplevde från start att reportern har ett personligt agg mot McD. Kanske inte fick rätt leksak i sin Happy Meal när han var liten 😉

  4. . . . alla vi som läst Anthony Bourdain eller själva jobbat i ett kök vet mycket väl hur det fuskas och slarvas och tas genvägar på sätt som man som kund inte vill veta om. McD har förmodligen snarare striktast regler av alla kedjor, just eftersom enstaka franchisetagares fusk drabbar hela den globala koncernen. Visst andas den här sortens “avslöjande” mest slapp 68-vänster?

  5. Precis. Det är ohyggligt störande, och vanligt förekommande, särskilt i SVT:s så kallade samhällsprogram. Man har vinkeln klar från början. Inget får störa den.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *