Så marknadsför du dig på nätet. Inte

Genom Örjan i Eskilstuna fick jag en länk ett blogginlägg av K.

K:s inlägg handlar om de ytterst märkliga användarvillkor som Unilevers glassbolag GB lagt upp på sin webbplats. Villkoren verkar hoptotade av en sällsynt skitnödig jurist och känns inte direkt relevanta för den länkbaserade ekonomi vi lever i. I inledningen skriver man bland annat så här:

“Genom att använda vår hemsida accepterar du villkoren som anges här och du bör kontrollera villkoren varje gång du besöker sidan. Om det finns villkor som du inte accepterar ombeds du att inte använda hemsidan.”

Och lite längre ned kommer detta:

“…eller genom länk till vår sajt utan att skriftligt godkännande har erhållits från Unilever Sverige AB. Ingen annan rättighet beviljas.”

Eftersom jag själv redan brutit mot de villkor som GB stipulerar, genom att länka till deras användarvillkor, är det förstås ganska självklart att jag inte accepterar villkoren. Som en följd av detta blir det framledes mycket svårt för mig att skriva om exempelvis GB:s nya produkter.

Jag måste förmodligen avstå helt. Men det kanske var det GB ville uppnå? Om så är fallet är det beklagligt, eftersom jag och mina läsare gillar glass.

Som tur är, finns det ju andra fabrikat.

Dela:
  • Print
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • Diigo
  • email
  • LinkedIn

11 thoughts on “Så marknadsför du dig på nätet. Inte”

  1. Ameh… Ska man skratta eller gråta? Jag blev nog mest fnissig, det var ju liksom helt osannolikt!?

    Å andra sidan så står det lite längre ner i villkoren:
    “Ingen information på hemsidan får ses som rådgivning, varken med avseende på medicinska eller juridiska frågeställningar eller investeringsbeslut.”
    Och eftersom själva villkoren också ingår i hemsidan, så ska man väl antagligen inte ta så hårt på dem heller, antar jag?

    Fast nu känner jag att jag nog måste länka dit. Bara för att. Kanske med en fast länk i sidebaren för säkerhets skull.

  2. Alltså, jag förstår i och för sig hur det ligger till: Unilever är ett jättestort börsbolag och de har jättehårda regler kring informationsgivning, samtidigt som de är ursinnigt rädda om sina varumärken och andra intellektuella rättigheter.
    Så det här är säkert standard procedure för deras jurister: Att liksom gardera sig med dubbla hängslen och livremmar. Problemet är ju bara att man missat allt som händer i världen utanför. Och definitivt alla de möjligheter det innebär.

  3. Snacka om att skjuta sig själva i foten!! Vi vill sälja glass men vi vill inte få någon gratis marknadsföring genom att folk tipsar om glass de gillar! Så bra att jag helst äter sia-glass!

  4. En jurist som sneglat lite för mkt på amerikanska legal noticies.

    Men har han att all länkning utan skriftligt godkännande är förbjudet?? Jeeesus.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *