Moodie blues

Häromdagen blev jag addad på Twitter av Moodie. Innan jag addar tillbaka brukar jag alltid kolla vad det är för typ som vill stalka mig, och det gjorde jag även denna gång. Tyckte först att alltihop verkade vara nån slags reklam, och då brukar jag bara strunta i alltihop.

Men jag var ju tvungen att kolla liiite till, och vips befann jag mig här:

Tydligen är detta en blogg som dragits igång av Svensk Mjölk. Och att döma av innehåll och utformning v’nder man sig till unga tjejer. Dessa vill man locka att blanda sig en moodie, det vill säga en mjölkdrink som bygger på en känsla. (Smoothie, mood – ja, ni fattar…)

Min första reaktion var att det kändes lite löjligt alltihop. Men Svensk Mjölk och de svenska mejerierna brukar ha en förmåga att pricka rätt. Vem minns inte “Mjölk ger starka ben”, “Mjölk är livet” samt andra kampanjer om olika former av mjölk i kaffet och så vidare.

Här tar man fasta på en stark trend: en stor andel av de som bloggar och läser bloggar idag är unga tjejer. Om de tilltalas av innehållet och utformningen på moodie.se vet jag inte, det återstår att se. Men det finns som sagt en tradition av framgångsrik mjölkpropaganda i det här landet, och många forskare hävdar dessutom att svenska tjejer dricker för lite mjölk. Det ger upphov till benskörhet och andra problem när de blir äldre.

Allting går att sälja med mördande reklam. Eller varför inte en rosa blogg?

(Update: Niclas, a k a Deep Edition, har skrivit några rader om Moodie här.)

Dela:
  • Print
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • Diigo
  • email
  • LinkedIn

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *